Coronavirus en werk
Coronavirus en werk: overzichtspagina over de consequenties van het coronavirus op de werkvloer.
De Nederlandse corona-aanpak en -maatregelen
• 23 februari 2021 Lichte versoepelingen; avondklok verlengd tot 15 maart (4.30 uur)
• Overzicht van de regels voor binnen en buitenLees ook op deze site
21 januari 2021 Aankondiging uitbreiding steun- en herstelpakkettenAnderhalvemetereconomie
De zogeheten 1,5-metereconomie brengt nieuwe spelregels en uitdagingen met zich mee. Wat betekent dat voor uw organisatie?
Op deze pagina:
• de NOW (tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud) – NOW-1, NOW-2 en NOW-3.
• veilig en gezond omgaan met Covid-19 op de werkvloer; publicatie van AWVN, VNO-NCW en MKB-Nederland – ook Engelstalige versie beschikbaar
• collegiaal in- en uitlenen van personeel in de coronacrisis: modelovereenkomsten
• coronavirus en ploegenrooster
• thuiswerken: arbo-tips voor werkgevers en werknemers
• voorkom ziekteverzuim door psychische klachten
• coronavirus: het organiseren van een crisisteam
Veelgestelde vragen
Daarnaast geven we antwoord op vragen die werkgevers op dit moment veel stellen in verband met de coronacrisis.
Deze vindt u op twee aparte pagina’s op deze website:
• Veelgestelde vragen over coronavirus en werk
• Q&A internationale arbeidsmobiliteit en de coronacrisis
Ook in deze onzekere tijden kunnen leden op AWVN en de AWVN-adviseurs rekenen voor advies en ondersteuning. Meer informatie |
-
Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor werkbehoud (NOW)
NOW-3 (vanaf 1 oktober 2020)
De NOW is vanaf 1 oktober 2020 met drie maal drie maanden verlengd. Door het tijdvak van negen maanden krijgen ondernemers voor een langere periode helderheid, rust en tijd om zich aan te passen aan de veranderde economie.
Laatste berichten over de NOW:
22/01/2021 Aankondiging kabinet: uitbreidingen economisch steun- en herstelpakket
03/02/2021 Aanpassingen NOW-1, 2 en 3 op onderdelenBekijk hier het webinar terug van 27 oktober 2020 waarin AWVN-jurist Marco Veenstra alle ins en outs van de NOW-3 behandelt.
Download hier de presentatie die bij het webinar hoort.
De NOW-3 is onderdeel van het nieuwe steun- en herstelpakket, waarin ook een verlenging van de Tozo en TVL zijn opgenomen. Onderstaande download (publicatiedatum: 13 november 2020) geeft een overzicht van de voorwaarden die aan de regeling verbonden zijn. Houd ook de AWVN-site de komende tijd in de gaten voor eventuele wijzigingen tijdens de looptijd van de NOW-3. Zowel de NOW-1 als de NOW-2 werden tussentijds op onderdelen aangepast.
november 2020
NOW-2 (1 juni-30 september 2020)
Op 20 mei 2020 heeft het kabinet het vervolg van de Tijdelijke Noodmaatregel overbrugging ter behoud van Werkgelegenheid bekend gemaakt, kortweg NOW-2. Het subsidietijdvak loopt over de maanden juni tot en met september 2020. Onderstaande samenvatting is van 3 juli 2020.
Lees in dit verband ook de nieuwsberichten van
30/09/2020 Wijzigingen in NOW-1 en -2
03/02/2021 Aanpassingen in NOW-1, 2 en 3• Bekijk het webinar over de NOW-2 van AWVN-jurist Marco Veenstra van 27 mei 2020.
• Download de presentatie die Marco Veenstra tijdens dit webinar geeft.• NOW-2 bevat op verschillende punten wijzigingen ten opzichte van het eerste noodpakket. Lees het bericht op deze site (geactualiseerd op 29 mei 2020) dat ingaat op die wijzigingen, of bekijk het beknopte overzicht van de AWVN-werkgeverslijn.
• Bereken de hoogte van de NOW-2-subsidie met de NOW-2-subsidietool van AWVN
NOW-1 (tot 1 juni 2020)
• Een samenvatting van de regeling kunt u hieronder downloaden. Dit is de meest actuele versie (23 april).
april 2020
• Op 20 mei 2020 zijn enkele wijzigingen doorgevoerd in de NOW-1 (oplossingen voor incidentele betalingen en lagere loonsom in januari en verlenging aanvraagtermijn). Deze zijn nog niet in bovenstaande samenvatting van de regeling doorgevoerd. Meer informatie over de wijziging van NOW-1 per 20 mei.Lees ook het nieuwsbericht van
30/09/2020 Wijzigingen in NOW-1 en -2
03/02/2021 Aanpassingen in NOW-1, 2 en 3• Bereken de hoogte van de NOW-1-subsidie met AWVN-rekentool. Meer informatie
• Wilt u als werkgever een aanvraag indienen om aanspraak te maken op de noodregeling? Met het onderstaande schema leidt AWVN u in tien overzichtelijke stappen door de aanvraagprocedure heen.
NOW-1-regeling en concerns met minder dan 20% omzetdaling
Wijziging van de Tijdelijke noodmaatregel overbrugging voor behoud van werkgelegenheid (NOW), die op 5 mei 2020 van kracht werd. Werkmaatschappijen van een concern kunnen op grond van de eigen omzetdaling een beroep doen op de NOW als het concern minder dan 20% omzetdaling heeft, maar daar zijn wel strikte voorwaarden aan verbonden. Meer informatie
Gerelateerde nieuwsberichten
10 september 2020 NOW-1: versoepeling voor groepswerkmaatschappijen
07 mei 2020 NOW: omzetdaling bepalen als je deel bent van concern
13 mei 2020 Concern en NOW: op welke omzetdaling subsidie aanvragen?
31 juli 2020 Gesubsidieerd ontwikkeladvies voor werkenden ook goed voor werkgever - Coronavirus: hoe veilig en gezond om te gaan met Covid-19 op de werkvloer
-
Collegiaal in- en uitlenen van personeel in de coronacrisis: modelovereenkomsten
Bedrijven die als gevolg van de coronacrisis te maken hebben met een sterke terugval van werk, willen vaak bedrijven die tijdelijk meer werk hebben, behulpzaam zijn met het zogeheten collegiaal uitlenen van werknemers. Zij vragen zich af wat er precies geregeld moet worden in dit soort gevallen. Daarom heeft AWVN voor haar leden een modelovereenkomst collegiaal inlenen / uitlenen arbeidskrachten opgesteld.
Bij collegiale in- en uitlening is geen sprake van winstoogmerk. Alleen de werkgeverslasten worden doorbelast aan de inlener. Daarbij gaat het om de loonelementen, de reserveringen voor vakantiedagen, vakantiegeld en bijvoorbeeld een 13e maand en de werkgeverslasten sociale verzekeringen. AWVN heeft een model opgesteld voor het berekenen van de werkgeverslasten dat, met inachtneming van de toepasselijke cao of het arbeidsvoorwaardenreglement, op maat kan worden gemaakt. Wilt u hiervan gebruikmaken, neem dan contact op met de AWVN-werkgeverslijn, 070 850 86 05, werkgeverslijn@awvn.nl.
In de modelovereenkomst is opgenomen wat in ieder geval moet worden overeengekomen teneinde duidelijkheid voor alle partijen te realiseren. In verband hiermee is gekozen voor een drie-partijenovereenkomst, waarbij ook de werknemer zelf is betrokken. Er kan natuurlijk ook voor gekozen worden om afzonderlijke afspraken te maken met de werknemer. In ieder geval dient de werknemer in te stemmen met zijn uitlening.
De modelovereenkomst collegiaal inlenen / uitlenen arbeidskrachten is een basisdocument; u dient de overeenkomst verder op maat te maken voor uw specifieke situatie. AWVN adviseert u hier graag bij. Voor meer informatie en overleg kunt u contact opnemen met de AWVN-werkgeverslijn, 070 850 86 05, werkgeverslijn@awvn.nl.
-
Thuiswerken: arbo-tips voor werkgevers en werknemers
Nu veel werknemers thuis werken zijn er vragen over de inrichting van de werkplek en over de verplichtingen voor werkgever en werknemer. In algemene zin geldt dat de werkgever de verplichting heeft
– de werkplek zodanig in te richten dat de werknemer daar geen nadelige invloed voor zijn gezondheid door ondervindt. De werkplek moet daarom zo ergonomisch mogelijk worden ingericht. Dat geldt voor iedere werkplek, die beschouwd wordt als een normale werkplek. Bij thuiswerken is dit aan de orde als de werkgever het vanzelfsprekend vindt dat werknemers een gedeelte van de tijd vanuit huis werken. In dat geval is het ook vanzelfsprekend, dat de werkgever investeert in een goede ergonomische verantwoorde werkplek.
– de werknemers voor te lichten over de risico’s verbonden aan de werkplek en de maatregelen, die zij kunnen nemen om zich hier tegen te beschermen. Ook dus voor de risico’s die verbonden zijn aan thuiswerken.Uitzonderlijke situatie
Op dit moment is er sprake van een uitzonderlijke situatie en kunnen we niet stellen dat thuiswerken een normale werkplek is. Het is aan het overleg tussen werkgever en werknemer, eventueel tijdelijk, apparatuur ter beschikking te stellen.Wel is het zinvol, zeker omdat deze periode van thuiswerken waarschijnlijk wel enige tijd duurt, werknemers voor te lichten over het goed inrichten van hun werkplek. Niemand is er immers bij gebaat wanneer medewerkers klachten aan hun nek, armen, rug of schouders ontwikkelen.
Vijf praktische tips om gezond thuis te werken
Tip 1 Neem regelmatig pauzes van het werken met een beeldscherm
Om lichamelijke klachten te voorkomen, is het verstandig om taken met intensief gebruik van beeldscherm, toetsenbord en/of muis zoveel als mogelijk te beperken (advies: niet meer dan 4 uur per dag). Dit kan door taken af te wisselen, voldoende pauzes te nemen en deze efficiënt in te zetten. Het doorbreken van intensief werken met een beeldscherm kan door het nemen van micropauzes (van bijvoorbeeld 20 seconden). Kijk hier voor meer tips voor het optimaal werken met een beeldschermTip 2 Onderbreek langdurig zitten één keer per half uur met twee minuten
Om gezondheidsklachten te voorkomen, is het van belang om lang zitten te onderbreken door te gaan staan of lopen. Bijvoorbeeld bij het telefoneren. Belangrijk is dat de beenspieren in actie komen. De volgende vuistregel kan je gebruiken: onderbreek het zitten één keer per half uur voor minimaal twee minuten.Tip 3 Neem de juiste lichaamshouding aan bij zittend werk
Probeer altijd de juiste houding aan te nemen tijdens zittend werk (zie afbeelding). Zorg dat beide voeten op de vloer staan, zit rechtop en op 40-50 cm afstand van het scherm. Luister goed naar je lichaam – forceer niets bij klachten. Probeer (als het kan) meubels op jouw lichaam af te stellen en het gebruik van de muis af te wisselen met de functietoetsen op het toetsenbord. Kijk hier voor meer informatie over zittend werkTip 4 Doe stretchoefeningen tussen het werk door
Als je toch lang achter elkaar moet zitten, probeer dan met simpele stretchoefeningen eventuele stijfheid te voorkomen. Deze oefeningen kunnen bestaan uit je schouders herhaaldelijk op te halen, je hoofd te kantelen of je benen te strekken terwijl je zit. Kijk hier voor meer oefeningenTip 5 Wissel telefoneren af met videogesprekken
We zijn en blijven sociale wezens. Het is belangrijk om af en toe een gezicht te zien en sociale interactie op te zoeken met collega’s, vrienden en familie. Probeer waar het kan telefoontjes om te zetten in videogesprekken.Bijgaand nog een overzicht met tips voor de inrichting van een ergonomische werkplek ter voorkoming van klachten.
Computerbureau • Traploos gemakkelijk in hoogte verstelbaar
• Werk kabels weg
• Vrije bewegingsruimte onder het bureau / werkbladStoel • In hoogte verstelbaar
• Rugleuning en armleuningen verstelbaar
• Zo nodig voetensteun
• Zorg dat beide voeten plat op de grond staan, zit rechtop, armen en benen in een rechte hoek
• Gebruik eventueel een voetensteunToetsenbord • Bij meer dan twee uur per dag gebruik bij voorkeur een los beeldscherm en losse muis gebruiken Beeldscherm • Zorg voor zo min mogelijk spiegeling
• Hoogte instelbaar
• Bovenrand beeldscherm op ooghoogte ( eventueel beeldscherm of laptopverhoger gebruiken)
• Recht voor het beeldscherm zitten
• Oogafstand 50 cm tot maximaal 90 cm bij grote schermenVerlichting • Zo weinig mogelijk reflectie, scherm niet te dicht bij het raam
• Voorkom reflectie van de zon in het schermTaak inhoud • Niet langer dan 2 uur achtereen achter het beeldscherm wissel af met ander werk of neem even afstand
• Bij voorkeur niet meer dan 6 uur per dag beeldschermwerkZittend werk • Lang zitten is een risico voor de gezondheid. Wissel daarom zittend werk regelmatig af door even te bewegen of ga zo mogelijk een tijdje staand werken We gaan hier uit van beeldschermwerk. Ook ander werk kan thuis gedaan worden. Ook daarvoor geldt dat de werkgever verplicht is risico’s te voorkomen en voorlichting te verzorgen.
- Coronavirus: het organiseren van een crisisteam
-
Voorkom ziekteverzuim door psychische klachten
De gevolgen van de coronacrisis zijn voor veel werknemers heftig. De angst voor besmetting, stress door hoge werkdruk of voortdurend thuiswerken, zorgen over kwetsbare naasten of mogelijk baanverlies.
Voor werknemers met een psychische kwetsbaarheid is deze tijd nog uitdagender: structuur valt weg, collegiale steun ontbreekt, jobcoaching kan vaak alleen op afstand – dat levert angst en onzekerheid op, waarmee zij niet altijd goed kunnen omgaan.
Onze handreiking Preventie uitval door psychische klachten biedt werkgevers informatie en tips om te voorkomen dat medewerkers uitvallen met psychische klachten.
Vragen? Stel ze aan de AWVN-werkgeverslijn.