‘Extra personeel ingehuurd om drukte aan te kunnen’

coronacrisis AFPHet coronavirus en de maatregelen die worden genomen om verspreiding hiervan te beteugelen, hebben grote invloed op ons dagelijks leven. Niet in de laatste plaats op de plek waar we werken. Begeven we ons doorgaans massaal naar kantoortuin, fabriekshal en flexplek, nu werken we noodgedwongen thuis, aan de keukentafel, op zolder of in de slaapkamer. Hoe ziet dat eruit bij Madeleine Harmsen, HR-directeur bij Apeldoorn Flexible Packaging (AFP)? Vier vragen over de invloed van de coronacrisis op haar werk(plek).

 

Beschrijf de werkplek waar u nu tijdelijk werkt.

Sinds 13 maart werk ik voornamelijk vanuit huis en één dag per week op onze productielocatie in Apeldoorn. Thuis heb ik gelukkig de beschikking over een werkkamer, op de eerste verdieping van ons huis in Amersfoort. Het is een zonnige kamer. Met mijn laptop, tweede scherm, mobiele telefoon en inmiddels een goede bureaustoel kan ik mijn werk hier prima verrichten.

Wat is het belangrijkste effect van de coronacrisis op AFP?

Toegenomen drukte! AFP levert voedselverpakkingen en folie voor vele toepassingen, ook bij een groot aantal producenten uit de voedsel- en drankenindustrie. In die sector merken wij een toenemende vraag aan de folies die we produceren in Apeldoorn. Omdat de productie bij ons volop doordraait, hebben wij extra personeel ingehuurd. We hebben zeer kritisch gekeken hoe we het werk voor onze medewerkers in de productie zo veilig mogelijk kunnen organiseren. Hiervoor zijn allerlei afspraken gemaakt, bijvoorbeeld het reduceren van verkeersstromen, extra schoonmaak en een maximale hoeveelheid medewerkers in ruimtes zoals testlocaties en kantines. Medewerkers in staffuncties werken zoveel mogelijk vanuit huis. Per afdeling is er een minimale bezetting op kantoor. Sinds 12 maart hebben we ons crisismanagementteam geactiveerd waarin we minimaal twee keer per week overleggen over alles wat relevant is tijdens deze pandemie.

Hoe gaat AFP daarmee om?

AFP volgt de ontwikkelingen nauwgezet. We communiceren via ons intranet en hebben een externe website geactiveerd voor de collega’s die in hun vrije dagen zitten. Op die manier heeft iedereen altijd toegang tot relevante informatie.
We hebben te maken met een drukke productie, allerlei maatregelen die nieuw gedrag vragen en we zijn in sneltreinvaart heel veel meer digitaal en op afstand gaan werken. Daarom hebben we een speciaal corona-mailadres gelanceerd waar iedereen terechtkan met vragen of zorgen. Ook is er nu een werkgroep actief die op korte termijn advies gaat uitbrengen over hoe we het nieuwe werken (met 1,5 meter afstand) verder kunnen vormgeven.

Wat is voor u als HR-directeur nu de grootste uitdaging?
Onze medewerkers. Kunnen zij goed en veilig werken op locatie en op afstand? Hoe gaat het met ze, is er voldoende contact onderling, kunnen ze hun vragen en onzekerheden kwijt? Handelen we consequent naar de laatste inzichten? En – voor de nabije toekomst – blijft iedereen gezond en hoe gaat het werken met 1,5 meter afstand straks gestalte krijgen als we minder gaan thuiswerken?

Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden