Sociale zekerheid

Lees­wijzer Inhoudsopgave

Let op. Deze pagina is onder constructie. Oplevering zomerperiode 2024.

Sociale verzekeringen: volks- en werknemersverzekeringen

Premies

De premies voor volks­verzekeringen houdt de werkgever maandelijks in op het loon van de werknemer en draagt deze af aan de Belastingdienst. Werknemers betalen deze premies dus zelf.

De premies voor werknemers­verzekeringen komen voor rekening van de werkgever. Deze worden dus niet ingehouden op het loon van de werknemer, maar betaalt de werkgever zelf iedere maand.

Publiek verzekerde werkgevers betalen:
gedifferentieerde Awf-premie (bijdrage aan Algemeen werkloosheidsfonds)
Aof-basispremie (bijdrage aan Arbeidsongeschiktheidsfonds)
gedifferentieerde Whk-premie (bijdrage aan Werkhervattingskas).

Overheidsinstellingen hebben als werkgever daarnaast te maken met de zogeheten Ufo-premie (Uitvoeringsfonds voor de overheid).

Volksverzekeringen
Volksverzekeringen zijn verplichte sociale verzekeringen die bedoeld zijn om basisvoorzieningen te garanderen. Hiertoe behoren de Wlz (Wet langdurige zorg), AOW (Algemene ouderdomswet), Anw (Algemene nabestaandenwet) en de AKW (Algemene kinderbijslagwet).

Werknemersverzekeringen
Werknemersverzekeringen zijn verplichte sociale verzekeringen die bedoeld zijn om werknemers (mensen in loondienst) tegen inkomensverlies als zij werkloos, arbeidsongeschikt of ziek worden. Werknemersverzekeringen zijn:
» WW (zie Werkloosheidswet)
» WIA (zie Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen). Deze bestaat uit twee regelingen, te weten de IVA (Inkomensvoorziening Volledig Arbeidsongeschikten) en de WGA (Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten)
» ZW (Ziektewet).
Ook de WAO (Wet Arbeidsongeschiktheidsverzekering) hoort tot dit rijtje, maar is nog alleen van kracht voor mensen die op het moment dat de WIA werd geïntroduceerd (29 december 2005) reeds een WAO-uitkering ontvingen.

Sociale voorzieningen

Sociale voorzieningen bestaan uit verschillende ondersteunende sociale regelingen. Deze worden bekostigd door het rijk. Sociale voorzieningen zijn:
» de Participatiewet: een wet die mensen ondersteunt die kunnen werken, maar moeilijkheden ondervinden bij het zoeken of uitvoeren van werk. • Meer informatie
» Wet IOAW: een inkomensvoorziening voor oudere werknemers (geboren voor 1965) die werkloos zijn. • Meer informatie
» Wet IOW: een aanvulling van het inkomen totdat de AOW-leeftijd is bereikt. • Meer informatie
» Wet werk en arbeidsondersteuning jonggehandicapten (′Wajong′): voor mensen die voor hun 18de of tijdens hun studie een ziekte of handicap hebben (opgelopen) waardoor zij niet meer kunnen werken. Zij hebben recht op een uitkering als zij aan bepaalde voorwaarden voldoen. Wie nog wel kan werken, krijgt via het UWV hulp bij het vinden van geschikt werk.

Voorts behoren de Wet Inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen (IOAZ) en de Toeslagenwet (TW) tot de sociale voorzieningen.

Eigenrisicodrager

Tekst volgt.

Meest recente versie...

...van de rekenregels

Meest recente versie...

Ieder halfjaar publiceert het ministerie van SZW de rekenregels. Daarin zijn steeds de gevolgen verwerkt van de halfjaarlijkse aanpassingen in het bruto wettelijk minimumloon voor o.a. uitkeringsbedragen en grondslagen op minimumniveau en de premiepercentages voor volks- en werknemersverzekeringen.

Vereenvoudiging sociale zekerheid?

Het sociale zekerheidsstelsel is te complex en moet makkelijker worden gemaakt, zo oordeelde het kabinet Rutte-IV. Daartoe deed het interdepartementaal beleidsonderzoek (IBO) onderzoek; de bevindingen werden in juni 2023 gepresenteerd in  het rapport ‘Vereenvoudiging sociale zekerheid’.

Het IBO benadrukt in het rapport dat ‘wat moeilijk is makkelijker moet worden gemaakt’. Het kabinet omarmt deze boodschap. In de brief gaan ze niet alleen in op het rapport. Ook geven de betrokken ministers een uitgebreid overzicht van lopende en toekomstige onderzoeken en maatregelen die de sociale zekerheid minder complex moeten maken.

Het kabinet Rutte-IV kiest daarbij voor een uitvoering langs drie lijnen: een integraal perspectief op een eenvoudigere inkomensondersteuning, renovatie van de bestaande sociale zekerheid en dienstverlening én concrete maatregelen en initiatieven voor verbeteringen.

Lees meer

AWVN is er al jarenlang voorstander van dat de sociale zekerheid niet alleen geldt voor werknemers, maar voor alle werkenden. Het risico om bijvoorbeeld arbeidsongeschikt te raken lopen we helaas allemaal, waarom zouden nog langer onderscheid maken naar contractvorm? De aanhang voor het AWVN-standpunt groeit. Zo vond er onlangs een internetconsultatie plaats voor een verplichte arbeidsongeschiktheidsverzekering voor zelfstandigen, maar de weerstand blijft taai.

Sociale zekerheid en grensoverschrijdende arbeid

De sociale-verzekeringspositie van een werknemer die in een ander land werkzaamheden gaat uitvoeren, moet aan de hand van internationale regelgeving worden vastgesteld. Onder voorwaarden is het mogelijk om de sociale zekerheid in het oorspronkelijke woonland voort te zetten gedurende de buitenlandse werkzaamheden. Maar als niet aan alle voorwaarden blijkt te zijn voldaan, kan het land waar de werknemer tijdelijk werkzaamheden verricht naheffingsaanslagen en boetes opleggen. Het is dan ook voor zowel de werkgever als de werknemer van essentieel belang om bij elke uitzending duidelijkheid te hebben over de sociale-verzekeringspositie van de werknemer.

Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden