Logo AWVN
Nieuwe inlogprocedure vanaf 2 april 2025

FAQ

Veelgestelde vragen over de nieuwe manier van inloggen op de AWVN-website en Dataportaal

Je kunt de tekst op deze pagina ook als PDF downloaden.

Er is eveneens een handleiding inloggen op de AWVN-website  beschikbaar.

Wat is er sinds 2 april 2025 veranderd aan het inloggen op Dataportaal en per 8 april de AWVN-website?
Voorheen logde je als AWVN contactpersoon in op de website in via Okta Verify met een apart account en wachtwoord.
Vanaf nu log je in met je eigen Microsoft- of Google-account – met je eigen, daarbij behorend wachtwoord. Omdat je met behulp van je eigen beveiligingssysteem inlogt, maakt dit het inloggen eenvoudiger en veiliger.

Waarom is deze wijziging doorgevoerd?
Met deze nieuwe methode:
• is de beveiliging en betrouwbaarheid beter gewaarborgd
• hoef je geen extra wachtwoord meer te onthouden.

Heb ik nu nog een AWVN-account?
Ja, je beschikt nog steeds over een AWVN-account, dit is niet gewijzigd. Je kunt het wachtwoord hiervan echter vergeten: je bestaande Microsoft- of Google-account wordt gebruikt ter identificatie.

Met welk account moet ik inloggen?
Je kunt inloggen met het e-mailaccount dat bij AWVN bekend is en waar je voorheen ook mee inlogde.
In de mail die je van AWVN hebt ontvangen zie je dit bij ons bekende e-mailaccount staan.

Maar ik heb geen Microsoft- of Google-account…
Als je geen (zakelijk) Microsoft- of Google-account hebt, kun je gratis een Microsoft- of Google-account aanmaken. Als je een inlog had en nu gekoppeld hebt met het bij ons bekende e-mailadres ben je direct ingelogd. Gebruik je een ander e-mailadres voor je Microsoft of Google account dan bij ons bekend? Stuur dit nieuwe e-mailadres aan AWVN via werkgeverslijn@awvn.nl, graag inclusief je voor- en achternaam en bedrijfsnaam. Wij zullen je account binnen een werkdag koppelen, je krijgt de bevestiging en de link om alsnog in te loggen op via de mail en kunt direct koppelen en inloggen op de website.

Ik weet mijn wachtwoord niet meer.
Je kunt inloggen met het wachtwoord dat hoort bij je eigen Microsoft- of Google-account. Dit is dus het wachtwoord waarmee je tevens inlogt in Microsoftprogramma’s (bijvoorbeeld bij het opstarten van je laptop/desktop of separaat voor je e-mail, Officeprogramma’s en/of MS Teams) of Googleprogramma’s (G-mail of Drive).

Na het invoeren van je gebruikersnaam, kun je het wachtwoord van bijbehorend account invoeren. Als je dat niet meer weet, kies je voor ‘wachtwoord vergeten’ onder het wachtwoordveld. Je hebt zelf de verificatiestappen ingesteld voor dit account, of je organisatie heeft dit ingesteld voor je.

FAQ Inloggen AWVN-website

FAQ Inloggen AWVN-website

Als het een zakelijk account betreft kun je het beste contact opnemen met je eigen IT-afdeling. Gaat het om een persoonlijk Microsoft- of Google account, dan kun je je wachtwoord zelf resetten via:
• Microsoft: https://account.live.com/password/reset
Google: https://accounts.google.com/signin/recovery

Ik krijg de melding ‘geen toegang tot deze applicatie’.
Dit betekent dat je geen actief account hebt bij AWVN met dit e-mailadres. Weet je zeker dat dit het juiste account is, stuur het account (e-mailadres) aan AWVN via werkgeverslijn@awvn.nl, graag inclusief je voor- en achternaam en bedrijfsnaam. Wij zullen je account binnen een werkdag koppelen, je krijgt de bevestiging en de link om alsnog in te loggen op via de mail en kunt direct koppelen en inloggen op de website. Heb je nog geen account? Je kunt er kosteloos een aanmaken. Klik opnieuw op inloggen en kies voor ‘Account aanmaken’. Dit is exclusief voor leden en indirecte leden van AWVN.

Ik ben niet in staat om in te loggen met een Microsoft- of Google-account.
Het gebruik van Microsoft- of Google-login is helaas de enige manier om toegang te krijgen tot de afgeschermde content. Neem dan contact op met je eigen IT afdeling. Als zij contact willen met de IT afdeling van AWVN, vraag ze om via werkgeverslijn@awvn.nl contact op te nemen, graag inclusief je voor- en achternaam en bedrijfsnaam, zodat we samen naar een oplossing kunnen zoeken.

Ik krijg een foutmelding bij het inloggen.
Er zijn een aantal opties die je kunt proberen als je een foutmelding krijgt:
• ververs de pagina en probeer het opnieuw
• probeer het op een ander apparaat en/of een andere browser.
Is het probleem daarmee niet opgelost, neem dan contact met ons op via de AWVN-werkgeverslijn, stuur ons een mail met daarin het account (e-mailadres) aan AWVN via werkgeverslijn@awvn.nl, graag inclusief je voor- en achternaam en bedrijfsnaam en wat de foutmelding is.

Ik krijg de foutmelding “InvalidJSONObject (“name”) not found.
Deze melding komt voor als je nog cookies van een eerdere sessie open hebt staan.
Gooi de cookies van eerdere sessies op het dataportaal weg en alles werkt direct.

Ik krijg een foutmelding “Blocked by External Tenant”. Wat betekent dit?
Deze foutmelding komt van Microsoft en betekent dat jouw organisatie niet toestaat dat er ingelogd wordt bij externe partijen, zoals AWVN. Dit is een beveiligingsinstelling van de IT-afdeling van de organisatie van het lid.
Wat kan je doen?
• Neem contact op met je eigen eigen IT-afdeling.
• Volg de interne procedure of de AWVN-tenant (awvn.nl) een vertrouwde externe partij is.
• De IT-afdeling van AWVN is beschikbaar voor direct overleg met jouw IT-afdeling, zodat de aanvraagprocedure vlot doorloopt.
• Stuur AWVN een mail met daarin het account (e-mailadres) op werkgeverslijn@awvn.nl, graag inclusief je voor- en achternaam en bedrijfsnaam bovenstaande foutmelding en de contactgegevens van jouw IT-contactpersoon met wie AWVN IT contact mag leggen.
• Zodra toegang is toegestaan krijg je reactie van ons of je eigen IT contactpersoon, koppel dan alsnog je inlog aan de AWVN-tenant zoals in de handleiding staat en het werkt direct.
Toelichting:
Elke organisatie heeft zijn eigen IT-security eisen. Dit ligt buiten de invloedsfeer van AWVN. AWVN kan geen wijzigingen doen in het tenantbeleid van de klantorganisatie.

Wat als mijn e-mailadres niet overeenkomt met het emailadres in de mail van AWVN?
Sommige organisaties hanteren een ander primair e-mailadres dan de inlognaam die Microsoft 365 gebruikt voor authenticatie, deze kan dan verschillen van je e-mailadres. Dit kan ertoe leiden dat je bij het inloggen op de AWVN-website een foutmelding krijgt, omdat het bij ons bekende e-mailadres niet overeenkomt met je Microsoft ‘User Principal Name’, afgekort ‘UPN’.
Wat kun je doen?
Gebruik je UPN: Probeer in te loggen met het adres dat je organisatie als UPN heeft ingesteld (vaak het ‘login-e-mailadres’ waarmee je je computer of Microsoft 365 opent).
Wil je een ander e-mailadres gebruiken? Neem contact op met de AWVN-werkgeverslijn en geef het e-mailadres door dat je als primair inlogadres wilt gebruiken.
Controleer bij twijfel met je IT-afdeling: Als je niet zeker weet wat je UPN is of hoe je dat kunt achterhalen, neem contact op met je IT-afdeling. Zij kunnen nagaan welk e-mailadres als UPN staat geregistreerd.
• Stuur AWVN een mail met daarin het account (e-mailadres) op werkgeverslijn@awvn.nl, graag inclusief je voor- en achternaam en bedrijfsnaam bovenstaande foutmelding en de contactgegevens van jouw IT-contactpersoon met wie AWVN IT contact mag leggen.
• Zodra toegang is toegestaan krijg je reactie van ons of je eigen IT contactpersoon, koppel dan alsnog je inlog aan de AWVN-tenant zoals in de handleiding staat en het werkt direct.

Ik heb een foutmelding die niet beschreven staat in deze FAQ
• Heb je een foutmelding die niet beschreven staat in dit document? Neem dan eerst contact op met je eigen IT afdeling voor een IT-contactpersoon. Stuur daarna AWVN een mail met daarin het account (e-mailadres) op werkgeverslijn@awvn.nl, graag inclusief je voor- en achternaam en bedrijfsnaam, de foutmelding die je ziet en de contactgegevens van jouw IT-contactpersoon met wie AWVN IT contact mag leggen.

Deel dit artikel via: