Home / Nieuws / Persbericht / Skillspaspoort gaat cv vervangen
donderdag 02 juli 2020

Skillspaspoort gaat cv vervangen

Het curriculum vitae zoals dat al lang wordt gebruikt, heeft zijn langste tijd gehad. De functie van de levensbeschrijving wordt overgenomen door een digitale persoonsbeschrijving in de vorm van het skillspaspoort. Het skillspaspoort zal voor werkenden het veranderen van baan makkelijker maken en helpt werkgevers om makkelijker mensen te werven.

Dat stelt werkgeversvereniging AWVN op basis van een op Schiphol uitgevoerde proef met het skillspaspoort. AWVN werkte daarbij samen met de Luchtvaart Community Schiphol (waarin Schiphol, KLM en ROC Amsterdam samenwerken) en House of Skills (een publiek-private samenwerking gericht op verbetering van de arbeidsmarkt). Aan het proefproject namen werknemers van een aantal op Schiphol actieve bedrijven deel.

Wat zeggen de betrokkenen over het skillspaspoort op Schiphol?

AWVN voorziet dat werkenden, scholieren, studenten en andere werkzoekenden zich in de toekomst aan werkgevers voorstellen met een digitaal overzicht van hun competenties en vaardigheden. Uit dat ‘paspoort’ blijkt ook welke cursussen of trainingen men nog moet doen om voor een andere dan de huidige functie in aanmerking te komen. Dat zal de overstap naar heel andere bedrijven of bedrijfstakken makkelijker maken, iets wat op de huidige arbeidsmarkt een groot probleem is.

Organisaties op Schiphol werken de komende tijd aan een breder gebruik van het skillspaspoort. Om de invoering van het skillspaspoort in het hele land voor te bereiden, werkt AWVN aan een actieplan. Het eerste punt daarvan is opname van invoering in het arbeidsvoorwaardenbeleid.

Wilt u meer weten over de pilot met het skillspaspoort op Schiphol? Download het rapport dan hier

Jannes van der Velde, tel. 06 1091 3307, j.velde@awvn.nl

Bekijk hier alle informatie over de pilot op Schiphol