Bernd Postma: ‘Niet meegaan met hectiek van politiek’

Het nieuwe jaar ligt als een onbeschreven blad voor ons, een mooi moment voor reflectie. Bernd Postma, directeur van chocoladefabrikant Delicia, blikt terug op het voorbije jaar én vooruit naar het nieuwe jaar.

Wat was het hoogtepunt van 2021?

We hebben een goed jaar gedraaid, ondanks dat het geen makkelijke tijden zijn. Delicia is een leuk bedrijf, er zijn weinig spanningen. Al sinds het begin van de coronaperiode is er het besef dat we de klus met elkaar klaren, dat we samen de tent boven water moeten houden. Dat expliciete commitment van de medewerkers, óók van de harde jongens van de OR en de bonden, vind ik heel bijzonder.

Nu zijn we bijna twee jaar verder en nog steeds is er meer dan genoeg energie in het bedrijf. Vanmorgen hadden we een vergadering met het middenkader over de plannen voor volgend jaar en toen vlogen de ideeën me om de oren. Het ziekteverzuim is bij ons ook relatief laag. Sommige collega-bedrijven hebben te maken met percentages rond de 20 procent, maar wij blijven onder de 6 procent. Dat is keurig voor een productiebedrijf.

En het dieptepunt?

De problemen in de supply chain. De aanvoer van grondstoffen en verpakkingsmaterialen stokt. Soms worden leveringen zelfs nog in de week van levering geannuleerd. Dit geeft onrust in de organisatie; we moeten continu de planningen aanpassen. Een ander gevolg is dat de leveringsbetrouwbaarheid richting onze eigen klanten onder druk staat.

Hoe pakt Delicia het hybride werken aan?

De mensen in de fabriek kunnen natuurlijk niet thuiswerken. Daar hebben we de anderhalvemeterregel ingevoerd. En als mensen door de aard van het werk die afstand niet kunnen houden, dan dragen ze mondkapjes.

Het kantoorpersoneel heeft autonomie bij de invulling van het hybride werken. Wij laten het over aan medewerkers en de afdelingsmanagers, zolang iedere afdeling dagelijks maar bezet is door minimaal één persoon. Dat is het aanspreekpunt voor de fabriek. Inmiddels zijn er een soort weekroosters en heeft iedereen voor zichzelf een prettige modus gevonden.

De afspraak is dat de kantine, waaruit we de helft van de stoelen hebben weggehaald, primair is bestemd voor het productiepersoneel. Is de kantine vol, dan moeten de overige medewerkers elders of op een ander tijdstip lunchen. Verder worden alle ruimtes regelmatig geventileerd en mag in iedere vergaderzaal een maximumaantal mensen aanwezig zijn.

Wat heeft u geleerd van de coronacrisis?

Dat we veel meer digitaal kunnen doen dan we dachten. Teams en Zoom werken zó goed en besparen zoveel tijd. Zelfs de aandeelhoudersvergaderingen doen we nu online. Een goede beslissing was ook om ons niet te laten meesleuren door de hectiek van de overheid. Één keer hebben we goed nagedacht over de coronaspelregels en die hebben we daarna niet steeds veranderd. Natuurlijk waren er evaluatiemomenten, maar het fundament bleef overeind. Dat geeft de medewerkers duidelijkheid en stabiliteit.

Ik heb ook geleerd dat een hart onder de riem af en toe nodig is. Voor ieders privéleven, vrije tijd en vakantiebesteding brengt corona beperkingen met zich mee en dat is soms best verdrietig. Daarom hebben we extra energie gestoken in attenties voor de medewerkers. Regelmatig een cadeautje of een bloemetje.

Wat wordt hét HR-thema voor volgend jaar?

Zelf hebben wij (nog) helemaal geen last van de krapte op de arbeidsmarkt, maar het vinden en binden van personeel is voor veel bedrijven de eerste prioriteit. Gaan we mensen straks bonussen geven om bij ons te komen werken? Of een helikoptervlucht aanbieden, zoals in België wel gebeurt?

Maar het muntje kan ook de andere kant opvallen. Wereldwijd hebben overheden ongelooflijk veel geld in de economie gepompt en de inflatie neemt toe. Hoe hoger de inflatie, hoe minder vertrouwen mensen in hun geld hebben. De overheid kan dan ingrijpen door hogere rentes vast te stellen, maar daardoor kunnen overheden en bedrijven het moeilijk krijgen – met alle gevolgen voor de werkgelegenheid van dien.

Daarbij komt dat steeds meer mensen anders gaan kijken naar het fenomeen consumeren. Teruglopende consumptie kan een negatief effect hebben op de arbeidsmarkt. Zelf ben ik ook consumptiemoe, ik weet écht niet wat ik nu weer onder die kerstboom moet leggen – en ik wil het ook niet meer.

Heeft u goede voornemens?

Voor Delicia wil ik nieuwe commerciële perspectieven gaan ontwikkelen. Door corona heeft het ontbijt bij veel mensen een nieuwe invulling gekregen. Geen boterham met hagelslag meer, maar een ingewikkelde yoghurtbowl ofzo. In de verkoop van hagelslag zien we een daling van 6, 7 procent.

Daarom is het belangrijk om de blik naar buiten te richten. Zo was ik pas bij Kitchen Republic in Amsterdam. Daar kunnen koks en bakkers tegen betaling gebruikmaken van een professionele deelkeuken. Toen dacht ik: dat wil ik ook bij Delicia, mensen uitnodigen om hier een beetje te klooien met chocola. Want dat leidt tot ideeën, inspiratie, kruisbestuiving en uiteindelijk tot productontwikkeling.

Persoonlijk wil ik mijn gezonde routines weer gaan invoeren. Ik was goed op weg, maar afgelopen jaar ben ik 10 kilo aangekomen. Het rare met dat thuiswerken is: je duikt om 8 uur ’s ochtends achter dat scherm en plotseling is het 19 uur ’s avonds. Maar ik wil echt weer meer gaan sporten en bewegen.

Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden