Golfbaan Delfland bundelt essentiële taken om personeel te kunnen aantrekken

Gras maaien, technische hand- en spandiensten, miljoenen golfballen opvissen uit de vijver. Golfbaan Delfland combineerde uiteenlopende taken om essentiële werkzaamheden op structurele basis te kunnen uitvoeren. Waar het bedrijf eerst nauwelijks mensen hiervoor kon vinden, heeft het inmiddels twee betrokken mensen in dienst die de werkzaamheden enthousiast oppakken.

Vind maar eens een medewerker die elk jaar miljoenen golfballen uit een vijver wil opvissen. Niet veel mensen staan te springen om deze essentiële taak op de driving range – het oefenterrein van een golfbaan – uit te voeren. Toch lukte het Golfbaan Delfland te Schipluiden hiervoor structureel twee enthousiaste mensen aan te trekken. Zij harken bovendien de bunkers aan, voeren technische klusjes uit én zorgen ervoor dat al het gras er picobello uitziet. Door deze werkzaamheden van de afdeling greenkeeping te combineren met die van het oefenterrein, creëerde de golfbaan een aantrekkelijke functie waarvoor ze wel personeel kan vinden.

‘Vroeger brachten vooral Delftse studenten de ballen terug, maar we zien al jaren dat steeds minder studenten of anderen dit werk willen doen’, vertelt Vincent Kok, verantwoordelijk voor de driving range en de marketing van de golfbaan. Op drukke dagen worden er meer dan 50.000 golfballen van de afslagplaatsen geslagen, een groot deel daarvan belandt in een vijver. Het is dan ook een dagelijks terugkerende en essentiële taak om de ballen terug naar de driving range te brengen. Door het werk anders in te richten creëerde het bedrijf een aantrekkelijkere baan, waarvoor men wel personeel kon vinden. ‘We besloten dit werk te bundelen met essentiële werkzaamheden van greenkeeping  en hand- en spandiensten die vaak bleven liggen of veel tijd kosten’, verduidelijkt Kok. Hij doelt hiermee op veel voorkomende taken zoals het maaien van het gras, het aanharken van de bunkers en het ondersteunen van de technische dienst. De herinrichting van de werkzaamheden gebeurde in samenspraak met Werkse! Dit bureau zorgde ook voor geschikte mensen die de functie duurzaam konden en wilden invullen. Het begon met één, maar inmiddels zijn het twee personen met afstand tot de arbeidsmarkt die deze functie uitvoeren.

Voordelen voor de werkgever

‘We zagen het jaren geleden al aankomen, en in de huidige krappe markt zou het helemaal onmogelijk zijn om de functie van driving range medewerker structureel in te vullen’, aldus Kok. Nu hebben de twee medewerkers juist meerwaarde op meerdere plekken in de organisatie. ‘Eén van de personen heeft een achtergrond in de groenvoorziening; hij weet dus hoe je moet maaien en snoeien’, vertelt Kok. Op deze manier kan de golfbaan ook besparen op het uitbesteden van het groenonderhoud.
Doordat de twee nieuwe collega’s meer uiteenlopende klussen voor hun rekening nemen, is Golfbaan Delfland minder afhankelijk van dure externe organisaties of zzp’ers. Na een intensieve inwerkperiode werkt het team inmiddels nagenoeg zelfstandig. De manager is er nauwelijks nog tijd aan kwijt is.

Randvoorwaarden

Die inwerkperiode is volgens Kok essentieel voor het huidige succes. ‘Ik heb Raymond in het begin intensief begeleid en bij de hand genomen. Inmiddels voeren we alleen nog wekelijks gesprekken over hoe we het nog beter kunnen doen.’ Ook de jobcoaching die de nieuwe werknemer in de beginfase kreeg, hielp hem snel te groeien in zijn rol. ‘Daarna kon Raymond Sami zelfs geheel zelfstandig inwerken.’

Golfbaan Delfland moest aan de bak toen zijn grote pool van studenten in coronatijd ineens voor andere, beter betaalde baantjes koos. Het vond de oplossing in het anders kijken naar werk. Volgens Kok kan elk bedrijf daarvan profiteren bij uitdagingen als een krappe arbeidsmarkt. ‘Analyseer of je vastgeroeste processen kunt loslaten, of je werk anders kunt verdelen en inrichten’, geeft hij als tips mee. De golfbaan deed dit door over de bestaande afdelingen heen te kijken. Werkzaamheden van de driving range bleken goed te combineren met taken van het groenonderhoud én van de technische dienst. ‘Ook wij hadden in het begin twijfels. Door ze open te bespreken, ook met Werkse!, konden we ons probleem oplossen. Als we dat niet hadden gedaan hadden we deze goede werknemers nooit gevonden.’

Ook uw werk anders organiseren?

Meer weten?

Ook uw werk anders organiseren?

Wilt u vrijblijvend met ons uw uitdaging of ambitie verkennen, neem dan contact op met onze projectleider Astrid Bijl via andersorganiseren@awvn.nl.

Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden