Sodexo: Thuiswerken is de arbeidsvoorwaarde van de toekomst

‘Thuiswerken is de arbeidsvoorwaarde van de toekomst’

Online platform WorkX helpt medewerkers een optimale thuiswerkomgeving te creëren. Sodexo Nederland heeft het platform ontwikkeld voor zijn klanten, maar maakt er zelf ook gebruik van. WorkX is onderdeel van de cao-afspraken van de facilitaire dienstverlener.

Een bedompte zolderkamer, een bureaustoel die net niet lekker zit, haperend internet: de werkplek thuis voldoet lang niet altijd aan de standaarden van kantoor. Met het nieuwe platform WorkX wil Sodexo dit gelijkschakelen. ‘In deze one-stop-shop kunnen medewerkers producten en diensten afnemen waarmee ze thuis dezelfde kwaliteit van werkomgeving kunnen creëren als op kantoor’, zegt Thomas Jespers, bij Sodexo verantwoordelijk voor de ontwikkeling van het concept.

Sodexo Thomas Jespers
Thomas Jespers

Installatieadvies
Zo is het mogelijk om ergonomisch verantwoord meubilair te laten bezorgen én afstellen. Op de menukaart staat ook dat er een monteur bij je thuis komt die zorgt voor stabiele wifi. Of een installateur voor advies over het binnenklimaat, isolatie en CO2-melders. Andere opties dragen bij aan vitaliteit en een goede werk-privébalans: medewerkers kunnen een persoonlijke coach inschakelen en er staat 24/7 een personal assistent klaar, die helpt met het regelen van bijvoorbeeld een oppas of loodgieter.
WorkX werkt met vouchers, die de medewerkers krijgen van hun werkgever. ‘Wie voor welke faciliteit in aanmerking komt, hebben we bewust niet afhankelijk gemaakt van functies. Wel hebben we een tijdpad ingericht, om overbelasting te voorkomen. Het eerste aan de beurt zijn de medewerkers die gedurende een bepaalde referteperiode het meeste hebben thuisgewerkt. Op termijn is het de bedoeling dat alle medewerkers die één of meerdere dagen per week thuiswerken, terechtkunnen op het platform’, zegt HR-directeur Pieter Versteeg.

Thuiswerken is definitief

Sodexo - Pieter Versteeg
Pieter Versteeg

Het thuiswerken kwam bij Sodexo in een stroomversnelling door corona, maar het bedrijf zag de beweging naar hybride werken al langer aankomen. Versteeg: ‘Als bedrijf beseffen wij dat mensen het beste van zichzelf laten zien als ze zoveel mogelijk zelf bepalen waar, hoe en met wie ze werken. Zij zoeken vrijheid, verantwoordelijkheid en autonomie, en met dit platform geven wij hun die garantie. Natuurlijk blijft de werkplek op kantoor ook: dat is de plaats waar mensen elkaar ontmoeten, samenwerken en co-creëren. Uiteindelijk werken we toe naar een combinatie van kantoor en thuis: het beste van twee werelden.’
Jespers: ‘De scheidslijn tussen werk en privé vervaagt. Het is steeds vaker onderwerp van gesprek of werkgevers een verantwoordelijkheid hebben voor de werkplek thuis. Wij vinden van wel: als je mensen de ruimte biedt om thuis te werken, moet je ze ook de bijbehorende arbeidsvoorwaarden bieden. Uiteindelijk zorg je dan voor welzijn en welbevinden.’
Volgens Versteeg is het faciliteren van thuiswerken dé manier om bestaande medewerkers te houden en nieuwe medewerkers te trekken. ‘In tijden van krapte op de arbeidsmarkt en the war on talent moet je je als werkgever onderscheiden. Met WorkX geeft Sodexo het signaal af dat thuiswerken normaal of zelfs gewenst is. Wij hebben bijvoorbeeld meerdere sollicitanten gehad van grote corporates die nu geacht worden weer vijf dagen per week naar kantoor te komen. Zij zeggen: dat willen we niet meer. Thuiswerken is, kortom, de arbeidsvoorwaarde van de toekomst.’

= Tekst loopt door onder de afbeelding =

Sodexo - hybride werken, thuiswerken, Workx

Instemming vakbonden
Medewerkers van Sodexo kregen al langer een thuiswerkvergoeding. Vorig jaar heeft het bedrijf  laten onderzoeken hoe de medewerkers dit waardeerden. Versteeg: ‘Het bleek dat die vergoeding vooral werd gezien als een stukje extra inkomen, dat vaak werd ingezet voor heel andere doeleinden. Nu hebben we afgesproken dat de medewerkers aanspraak maken op een thuiswerkvergoeding van 1,25 euro netto per volledig thuisgewerkte dag én toegang krijgen tot het platform. Deze combinatie geeft ons de kans om hen veel gerichter te ondersteunen.’
Het bedrijf kwalificeert de thuiswerkafspraken als cao. Deze loopt van 1 januari 2022 tot 1 januari 2025. De vakbonden stemden snel in met de plannen. ‘Zij zagen in dat we met deze arbeidsvoorwaarden écht iets kunnen betekenen voor mensen. Tijdens een van de digitale vergaderingen met de bonden viel een deelnemer uit omdat zijn verbinding niet goed was. ‘Kijk, daar doen we het dus voor’, viel toen te horen.’

Voortschrijdend inzicht
Het platform geeft bedrijven de mogelijkheid om arbeidsvoorwaarden op maat te leveren, aldus Jespers. ‘De thuissituaties van medewerkers lopen sterk uiteen; de een heeft andere behoeften dan de ander. Met Workx kunnen we daarop inspelen.’ Hij vervolgt: ‘Het is een modulair platform, dat we naar voortschrijdend inzicht kunnen aanpassen. Dat is prettig in een onzekere tijd, waarin niemand weet of en in welke mate mensen weer teruggaan naar kantoor. Bovendien kunnen we zo ook elementen toevoegen die we zelf missen. Misschien komen we er binnenkort wel achter dat we ook goede koffiebonen moeten aanbieden, ik noem maar iets.’
Versteeg noemt als pluspunt dat WorkX aansluit bij de strategische pijlers van Sodexo, zoals duurzaamheid. ‘Ik heb de tijd nog meegemaakt dat woonwerkverkeer met de auto volledig werd vergoed en het openbaar vervoer gedeeltelijk. Later werd het andersom en nu zijn we toe aan de volgende stap: meer thuiswerken scheelt zo ontzettend veel reisbewegingen – en dus CO2-uitstoot.’

Beeld Sodexo en Eelkje Colmjon (portretten) Tekst Dorine van Kesteren

Hoe organiseren we werk, welke lessen trekken we uit de coronacrisis? Ga nu aan de slag met hybride werken
AWVN adviseert werkgevers om met medewerkers betekenis te geven aan wat ‘ons’ is overkomen nu de coronapandemie op z’n retour lijkt. Bespreek wat we hebben geleerd, wat we willen behouden en/of versterken. Wat werkt het beste voor welke activiteiten, wat past bij het DNA van de organisatie? Integreer dat in een (hernieuwde) visie op het organiseren van werk: wat doen we waar, wanneer, met wie?
How2Work: hybride werken

Routekaart Hybride werken
In samenwerking met enkele klanten heeft AWVN een routekaart ontwikkeld die u helpt om stap voor stap een gedragen beleid voor hybride werken in uw organisatie op te stellen.
Routekaart hybride werken

Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden