Afgelopen najaar concludeerde onderzoeksbureau Ecorys dat er sprake is van een klimaatkloof tussen lage en hoge inkomens in Nederland. Het concludeerde dat hoge inkomens de meeste klimaatsubsidie ontvangen, maar dat hun CO2-uitstoot nauwelijks afneemt. Lagere inkomens daarentegen ontvangen weinig subsidie, terwijl hun CO2-uitstoot wél sterk terugloopt.
In deze tijd waarin klimaatverandering en milieuproblemen overal hoog op de agenda staan, willen ook steeds meer werkgevers een bijdrage leveren aan verduurzaming – en dat vertalen in hun arbeidsvoorwaardenpakket: groene arbeidsvoorwaarden, ook wel green benefits geheten. Voorbeelden? Een hogere reiskostenvergoeding voor medewerkers die hun benzineauto laten staan en met de fiets of trein naar het werk komen. Extra vakantiedagen voor degenen die in de vakantie er met de fiets of trein op uit gaan. Alleen nog elektrische leaseauto’s beschikbaar stellen.
Met groene arbeidsvoorwaarden kunnen werkgevers medewerkers actief ondersteunen bij hun wens om te verduurzamen. Het isoleren van een woning of de aanschaf van een elektrische fiets/auto is immers een kostbare investering. Medewerkers die niet zelf in staat zijn om zo’n groene investering te doen, zijn dus zeer geholpen met green benefits. Een klimaatbudget of een renteloze lening beschikbaar stellen voor bijvoorbeeld het isoleren van hun huis, zal deze groep medewerkers vooruit helpen.
Groene arbeidsvoorwaarden kunnen echter ook onbedoeld ongelijkheid creëren. Zo kan het verduurzamen van een woning op termijn tot grote besparingen leiden – tot grote vreugde van werknemers die een eigen huis bezitten. Maar voor werknemers met een huurwoning, zijn de mogelijkheden voor het verduurzamen van hun woning maar beperkt. Ook heeft niet iedereen baat bij een elektrische auto, zeker als er geen laadpaal in de buurt is.
Let daarom op de volgende punten bij het verduurzamen van uw arbeidsvoorwaarden.
1. Hou rekening met de diverse behoeftes
Niet alle medewerkers zullen dezelfde interesse hebben in (bepaalde) groene arbeidsvoorwaarden. Door hiermee rekening te houden en op de verschillen in behoeftes aan te sluiten, gaat de effectiviteit omhoog. Zo kunnen medewerkers bij de Rijksoverheid zelf ideeën indienen voor het verduurzamen.
2. Bied alternatieven
Wanneer bepaalde groepen medewerkers niet of onvoldoende gebruik kunnen maken van groene arbeidsvoorwaarden, zult u voldoende keuzemogelijkheden moeten bieden. Zo heeft Achmea het klimaatbudget voor werknemers dusdanig ingericht dat zij ook duurzaam witgoed kunnen aanschaffen. Aldus kunnen medewerkers die bijvoorbeeld geen eigen huis hebben, toch gebruikmaken van het klimaatbudget – en het nodige besparen op hun energierekening.
3. Communiceer helder
Begrijpelijke communicatie en eenvoudige uitleg over groene arbeidsvoorwaarden zijn belangrijke randvoorwaarden voor de toegankelijkheid en het gebruik ervan. Wanneer medewerkers bijvoorbeeld de regels of aanvraagprocedures niet begrijpen, zullen zij niet snel geneigd zijn gebruik te maken van groene arbeidsvoorwaarden.
De populariteit van groene arbeidsvoorwaarden zal de komende tijd zeker verder groeien. Waarom eigenlijk, wat zijn de voordelen voor u als werkgever? Welke groene vruchten plukt u? In elk geval deze drie.
1. Aantrekkelijkere werkgever
Werkgevers die groene arbeidsvoorwaarden aanbieden, zijn aantrekkelijk voor werknemers die duurzaamheid hoog in het vaandel hebben staan. En dat zijn er tegenwoordig steeds meer! Bovendien zullen deze werknemers zich meer verbonden voelen als een werkgever dezelfde waarden deelt, en gemotiveerder zijn om bij te dragen aan de doelen van het bedrijf.
2. Kostenbesparing voor werknemers en werkgevers
Met groene arbeidsvoorwaarden kunnen zowel werknemers als werkgevers kosten besparen. Minder vaak naar het werk reizen of kiezen voor duurzame vervoersmiddelen, betekent een besparing op de reiskosten en -vergoedingen. En door werknemers te helpen met het verduurzamen van hun woning, kunnen die op de wat langere termijn flink besparen op hun energiekosten.
3. Voorbereiding op onvermijdelijke wet- en regelgeving
Op het gebied van mobiliteit komt er steeds meer wet- en regelgeving die als doel heeft de uitstoot van bedrijven en hun werknemers te verminderen. Door nu alvast aan de slag te gaan met het verduurzamen van het mobiliteitsbeleid, bijvoorbeeld door uitsluitend nog elektrische leaseauto’s aan te bieden, sorteren werkgevers voor op nieuwe regels.