‘Als je goede vragen stelt, komt de oplossing vanzelf’

De werkplek van… Brigitte Booltink

Brigitte Booltink is sinds eind 2015 manager P&O bij Royal GD (voorheen Gezondheidsdienst voor Dieren). Zij werkt meestal vier dagen per week op kantoor in Deventer en één dag thuis. Net als AWVN bestaat ook Royal GD sinds 1919.

Wat is het mooiste aan uw vak?

Mensen vormen de kern van elk bedrijf, die maken het verschil. Daar ben ik elke dag mee bezig. Regelmatig komen werknemers hier binnen die hun verhaal kwijt moeten, dat kan ook over een privékwestie gaan. Dat levert soms onverwacht mooie gesprekken op. Daarnaast vind ik het leuk om me in de volle breedte met het HR-vak bezig te houden: niet alleen met de dagelijkse zaken, maar ook met de lange en middellange termijn.

Over Royal GD

Royal GD richt zich sinds 1919 op diergezondheid. Het Overijsselse veterinaire laboratorium behoort tot de grootste en modernste van de wereld. Het bedrijf doet praktijkgericht onderzoek en ontwikkelt programma’s voor dierziektepreventie en -bestrijding. GD verzamelt en onderzoekt niet alleen gegevens over dierziekten, het bedrijf houdt ook de gezondheidstoestand van de Nederlandse veestapel in de gaten.

Wat maakt uw werkplek bijzonder?

Onze afdeling zit op een aparte gang, zodat er altijd ruimte is voor vertrouwelijke gesprekken. Dat kan in mijn eigen kamer, maar ook in een spreekkamer waar we de sollicitatiegesprekken voeren, of moeilijke gesprekken met medewerkers.

Vooral het gebouw waarin ik werk is bijzonder, omdat alles in dit pand samenkomt: we hebben een groot veterinair laboratorium en veel specialisten in huis, zoals dierenartsen en wetenschappers. Zo’n plek is uniek, ook buiten Nederland. Buitenlandse experts willen ons pand nog wel eens fotograferen, omdat het voor hen zo bijzonder is om bij GD te zijn.

Wat neemt u mee als u deze werkplek verlaat?

Heel veel kennis van een branche die eerder onbekend voor mij was. En het plantje dat ik heb gekregen van een Oekraïense vluchteling die wij hebben opgevangen en die hier nu aan het werk is. Zij zit in ons werkveld en heeft contact gezocht met GD om te kijken of wij een huis en een baan voor haar hadden. Ze woont nu bij een collega en die baan hebben we redelijk snel kunnen regelen. Het bedrijf heeft veel aan haar expertise.

Wat is de ideale werknemer?

Iemand met passie voor zijn vak, die ook beschikt over een goede dosis zelfreflectie en relativeringsvermogen. De ontwikkelingen in de wereld, ook die van Royal GD, volgen elkaar snel op: daar moet je in mee kunnen gaan. Wat dat betreft is het goed om, naast prestaties, ook naar andere eigenschappen van een medewerker te kijken, bijvoorbeeld naar het leervermogen. Verder vind ik het waardevol als je kritisch naar jezelf kunt kijken, en vooral ook af en toe kunt lachen om de situatie. Dat plezier in je werk is heel belangrijk.

Met welk HR-thema worstelt u op dit moment?

Werkdruk, en vooral de beheersing daarvan. De veehouderij staat onder druk, dat dwingt ons om te kijken naar andere verdienmodellen om onze business overeind te houden. Ook hebben we veel nieuwe activiteiten ontplooid sinds de uitbraak van het coronavirus. Zo zijn we coronatesten voor mensen gaan doen. Daarbij hebben we te maken met een behoorlijk hoog verzuim en duurt het langer om vacatures in te vullen. Dat maakt dat de boog bij veel medewerkers best gespannen staat. We doen verschillende dingen om de werkdruk aan te pakken. Zo geven we een training aan leidinggevenden, onder andere over het bespreekbaar maken van werkdruk in je team. Ook preventief zijn we bezig; we regelen zo goed mogelijk vervanging voor medewerkers van wie we weten dat ze gaan uitvallen. En we moeten leren om af en toe keuzes te maken, om nee te zeggen: dat is de grootste uitdaging. Dan maar een keer een traject wat later starten: dat is een minder leuke boodschap voor onze klant, maar het werk moet niet ten koste gaan van onze eigen medewerkers.

Hoe ontspant u na een dag werken?
Als ik onderweg naar huis een lekker muziekje opzet, kan ik de werkdag al heel goed loslaten. Dan ga ik helemaal in de muziek op. Thuis neem ik dan rustig de tijd om te koken, dat is echt een moment voor mezelf. Ik hoef dan ook niet meteen met iemand te praten.

Welk advies heeft u voor beginners in het HR-vak?

Luister oprecht, zonder vooroordelen, naar de ander en ga uit van zijn of haar goede intenties. Als je boosheid of weerstand bij je gesprekspartner bemerkt, zit daar altijd iets achter. Leer daarom heel snel om de juiste vragen te stellen. Als je dat goed beheerst, help je zowel het individu als de organisatie verder. Zelf wil ik altijd zo snel mogelijk met een oplossing komen, maar ik heb gemerkt dat die vanzelf komt, als je maar de goede vragen stelt.

Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden