‘Onze mensen maken het verschil voor onze passagiers’

Aart Slagt is sinds 2013 HR-directeur bij KLM Royal Dutch Airlines. Hij heeft een eigen kamer op de zevende verdieping van het KLM-hoofdkantoor in Amstelveen. Net als AWVN bestaat ook KLM sinds 1919.

Wat is het mooiste aan werken bij een honderdjarig bedrijf?
KLM is de oudste luchtvaartmaatschappij ter wereld. In die rol hebben we altijd kunnen pionieren. We waren bijvoorbeeld de eerste met vluchten naar Nederlands-Indië. En nog steeds lopen we op veel terreinen voorop, zoals met biobrandstof, internationale samenwerking en het inzetten van social media.

Wat maakt uw werkplek bijzonder?
Het is eerder een vrij saaie kantoorplek. Maar wat ik bijzonder vind aan dit kantoor is dat we niet op Schiphol zitten; je ziet nog net de verkeerstoren boven de bomen uit. Die afstand verwijdert toch. Ik gebruik dit kantoor vooral als vergaderlocatie. Achter mijn bureau zit ik alleen ’s ochtends vroeg, of na vergaderingen.

Met welk HR-thema worstelt u op dit moment?
Op veel plekken in ons bedrijf doen oudere mensen fysiek zwaar werk. Daar is veel uitval, het ziekteverzuim is hoog. Hoe doorbreken we dat? Het magische antwoord daarop heb ik nog niet. Ook moeten we werken aan het aantrekken van toptalent. Onze merknaam is sterk, daardoor waren we een beetje lui geworden. Maar we merken nu dat we bijvoorbeeld data-analisten of technisch geschoold onderhoudspersoneel niet meer zo makkelijk binnen krijgen.

Hoe zorgt u ervoor dat KLM klaar is voor de komende honderd jaar?
Doorgaan op de ingeslagen weg: KLM verder (financieel) gezond krijgen. Dat betekent dat we kritisch naar onze kosten blijven kijken, waaronder arbeidskosten. Voor HR zit die toekomstbestendigheid ook in digitalisering. Wij willen bijvoorbeeld dat alle medewerkers makkelijk bij hun personeelsgegevens kunnen, altijd en overal. En we zijn bezig met strategic workforce planning, door bijvoorbeeld na te denken over welke mensen KLM over vijf jaar nodig heeft.

Wat is de ideale werknemer?
Die is bevlogen. Onze mensen maken het verschil voor onze passagiers. KLM wil gedenkwaardige ervaringen creëren voor onze klanten. Dat kan alleen als onze medewerkers een stapje harder lopen, zorgen voor een verrassingseffect. En ik vind het belangrijk dat ze goed in hun vel zitten, goed zijn opgeleid, genoeg worden uitgedaagd en goed leiding krijgen.

Hoe ontspant u na een dag werken?
Ik sport veel: hardlopen, wielrennen, tennis. Laatst heb ik een nekhernia gehad en dan kun je een tijdje niet sporten. Daar word ik erg chagrijnig van.

Hoe balanceert u tussen werk en privé?
Daar blink ik niet in uit. Dit is een enorm drukke baan, het houdt nooit echt op. Dus ik werk ook veel in de avonden en in het weekend. Ik kan niet helemaal afschakelen, maar ik probeer ervoor te zorgen dat ik bij de belangrijke momenten voor mijn kinderen en familie kan zijn.

Wat is uw advies voor beginners in het HR-vak?
Leer de business waarin je opereert goed kennen. Als je weet wat er speelt, kun je waarde toevoegen vanuit je HR-rol. Pas als je het primaire proces van binnenuit kent, kun je die verbinding tussen HR en de werkvloer maken. Anders word je een doorgeefluik.