Fedex/TNT: complexe, maar soepele harmonisatie

Een groot Amerikaans moederbedrijf met relatief weinig Nederlandse werknemers, en een bedrijf met het hoofdkantoor in Nederland én een stevige operationele poot in Nederland. Zie dat maar eens in elkaar te schuiven. De harmonisatie van de arbeidsvoorwaarden van het Nederlandse deel van Fedex/TNT en de overgang naar één pensioenfonds was een complexe maar vrij soepele operatie, waarvoor het bedrijf de hulp van AWVN inschakelde.

Fedex/TNT
Fedex/TNT is een internationaal koeriersbedrijf. Moederbedrijf Fedex heeft Amerikaanse wortels; TNT Express ontstond in 2011, toen het toenmalige TNT uiteenging in PostNL en TNT Express.
In Nederland werken ongeveer 3.000 mensen voor Fedex/TNT.

AWVN-inzet
• Begeleiding van het onderhandelingsproces
• Meedenken over mogelijke harmonisatiescenario’s
• Doorrekening van scenario’s, inclusief individuele effecten en overgangsregelingen

Vraagstuk
Het Amerikaanse koeriersbedrijf Fedex nam in 2015/2016 de Nederlandse pakketvervoerder TNT over. Daarmee kwamen twee bedrijven met een heel verschillende cultuur bij elkaar, vertelt AWVN-adviseur Marcel de Rooij. ‘Fedex is internationaal groot, maar in Nederland relatief klein. TNT is juist in Nederland een grote speler. En terwijl Fedex wereldwijd dezelfde soort functie-indeling aanhoudt, had TNT al jarenlang een eigen cao, met daarbovenop regelingen die in de loop der jaren waren ontstaan. Ook qua pensioen waren de verschillen groot: de Fedex-medewerkers zaten in het bedrijfstakpensioenfonds Beroepsgoederenvervoer, terwijl TNT een eigen pensioenfonds had, met duidelijk hogere kosten voor de werkgever. Zowel de arbeidsvoorwaarden als de pensioenregeling pasten dus niet makkelijk op elkaar.’

Oplossing
De onderhandelingen over de harmonisatie namen dan ook enkele jaren in beslag, waarbij personele wisselingen aan vakbondszijde een extra complicerende factor waren. De Rooij: ‘We hebben uiteindelijk een groot bestand gemaakt om door te rekenen hoe we met de verschillen konden omgaan, welke overgangsmaatregelen mogelijk waren en wat de bijbehorende kosten waren. Omdat het functiegebouw van Fedex leidend was, hebben mensen eerst een nieuwe functie gekregen en pas later de bijbehorende arbeidsvoorwaarden. Dat was best een lastig punt, dat veel communicatie vroeg. Waar nodig zijn overigens achteraf nog reparaties uitgevoerd.’ Genoeg tijd nemen en oog hebben voor de belangen van de ander, waren volgens De Rooij de belangrijkste slagingsfactoren van het traject.

Resultaat
In het najaar van 2020 gingen alle medewerkers definitief over naar de nieuwe arbeidsvoorwaarden en de nieuwe pensioenregeling. Mark Versteeg, manager arbeidsverhoudingen bij Fedex Benelux, kijkt met een goed gevoel terug op het proces. ‘De pensioenovergang was het lastigste punt, maar ook de harmonisatie van arbeidsvoorwaarden viel niet mee door de combinatie van twee heel verschillende organisatiemodellen. Het grote rekenbestand van AWVN – ik geloof dat het 25 MB was – heeft enorm geholpen om inzicht te geven, mogelijkheden te verkennen én om medewerkers individueel te kunnen informeren over de oude en nieuwe situatie. Marcel de Rooij heeft ons heel goed geholpen bij de onderhandelingsstrategie gedurende het hele proces en Annemiek van Beersum met dat grote rekenbestand, waarin ze acht administratiesystemen samenbracht en ook nog eens veel vervuilde data uit heeft gehaald. Een mooie bijvangst van dit project is dat we nu één goed werkend HR-systeem hebben met kloppende data. Ik heb denk ik nog nooit zo hard gewerkt als in de eindfase van dit traject, en de mensen van AWVN waarschijnlijk ook niet, maar we vonden het samen ook gewoon heel erg leuk om te doen.’

Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden