Eén ding weten we zeker: de coronapandemie en de economische onzekerheid die die met zich meebrengt maken prestaties én de kijk op prestaties anders. Als je er vanuit ging dat performance en aanwezigheid iets met elkaar te maken hadden, moet je die overtuiging nu overboord zetten. Je medewerkers verschijnen geregeld op je scherm, prestaties in beeld krijgen werkt dan écht anders. Hoe speel je hierop in als je in je organisatie werkt met performance management (of een beoordelingscyclus)?
Het eerste serieuze onderzoek dat hiernaar gedaan is, las ik onlangs in Harvard Business Review: How to Do Performance Reviews — Remotely. Hierin onderzoekt de auteur Rebecca Knight hoe je als HR-verantwoordelijke of leidinggevende in deze tijd gesprekken met medewerkers voert over hun functioneren en prestaties, op afstand. Met inbreng van Insead en de New York University, gecombineerd met twee interessante case-studies.
Veel van de onderwerpen in het onderzoek gelden overigens niet alléén voor performance reviews op afstand, maar ook voor beoordelen in het algemeen. Daarom heb ik hieronder de belangrijkste tips uit het artikel op een rij gezet, voor wie in deze tijd zijn medewerkers feedback of een beoordeling moet geven.
Zijn dit in jouw organisatie de eerste stappen naar een nieuw denken over performance development?
Log in met de gebruikersnaam die je altijd gebruikt en die bij ons bekend is, maar met het wachtwoord van je bijbehorende werk- school- of privéaccount van Microsoft of Gmail