Logo AWVN
15 juli 2025

Definitief geen terugvordering bij het herstellen van de WIA-fouten

Er vindt geen terugvordering plaats als werknemers een te hoge uitkering hebben ontvangen door fouten die zijn gemaakt bij het vaststellen van het dagloon van WIA-uitkeringen in de periode 2020-2024.

Dat besluit staat in een Kamerbrief van de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid over de voortgang van de hersteloperatie.

UWV gaat in totaal van 43.000 werknemers de uitkering controleren op mogelijke fouten in het dagloon tussen 2020 en 2024. De betrokken werknemers zijn inmiddels nagenoeg allemaal geïnformeerd door de uitvoeringsorganisatie. Ook heeft UWV bijna alle 173.000 werknemers op de hoogte gebracht dat er bij hen geen reden is om aan te nemen dat er fouten zijn gemaakt. Hun uitkering blijft dus hetzelfde.

Het onderzoek naar de uitkeringen waarbij mogelijk wél fouten zijn gemaakt kan – zoals de minister in een eerdere brief aangaf – doorlopen tot 2027. Alle uitkeringen worden zorgvuldig gecontroleerd op fouten in het dagloon. In de tussentijd organiseert UWV verschillende voorlichtingsbijeenkomsten en blijven ze in contact met de mensen om wie het gaat. Ook heeft UWV een extra team aangesteld dat zorgt voor persoonlijke begeleiding en helpt bij problemen of vervolgstappen.

Geen terugvordering

Als blijkt dat de WIA-uitkering te hoog is vastgesteld wordt die gecorrigeerd. In dat geval heeft de werknemer teveel aan uitkering ontvangen. Eerder had de minister al aangegeven terughoudend om te willen gaan met het eventueel terugvorderen als werknemers door onjuiste berekeningen een te hoge uitkering kregen. De minister geeft in de brief nu aan definitief niet te gaan terugvorderen in het geval er fouten door UWV zijn gemaakt in de WIA-dagloonvaststelling tussen 2020 en 2024. Daarmee wil de minister zo snel mogelijk de onzekerheid bij mensen wegnemen dat ze misschien een bedrag moeten terugbetalen. Dit geldt ook voor de beëindigde uitkeringen tussen 2020 en 2024.

Nadelige gevolgen nabetalingen voorkomen
Een deel van de werknemers heeft waarschijnlijk door de fouten in het dagloon te weinig uitkering gekregen. Met de hersteloperatie krijgen zij dat bedrag alsnog in de vorm van een nabetaling. In samenwerking met UWV probeert de minister ervoor te zorgen dat eventuele nabetalingen zo min mogelijk nadelige gevolgen hebben op bijvoorbeeld toeslagen die mensen ontvangen, zoals huur of zorgtoeslag. Dit geldt ook voor andere vormen van inkomensondersteuning of de belastingheffing. De minister streeft ernaar te voorkomen dat een nabetaling meetelt voor het totale inkomen van personen of huishoudens. Over de uitwerking hiervan volgt dit najaar meer informatie.

Impact werkgevers

De hersteloperatie heeft ook financiële gevolgen voor werkgevers aan wie de uitkeringen zijn doorberekend. Eigenrisicodragers (ERD’ers) betalen de uitkeringen van hun uitkeringsgerechtigde (oud-)werknemers. Betalingen die zij in het verleden hebben gedaan, zijn misschien niet juist geweest. Voor publiek verzekerde werkgevers kunnen correcties van de uitkeringen gevolgen hebben voor hun publieke premies. Voor te hoog vastgestelde daglonen geldt dat werkgevers over het verleden te veel hebben betaald en voor te laag vastgestelde daglonen dat werkgevers te weinig hebben betaald. Of foutieve daglonen wel of niet met terugwerkende kracht worden hersteld is hierbij van grote invloed. Over deze impact van de hersteloperatie is de minister met UWV in gesprek met werkgeversorganisaties en andere relevante organisaties. Dit geldt ook voor de gevolgen van de beslissing om bij uitkeringsgerechtigden af te zien van terugvorderingen. Het uitgangspunt is om nadelige gevolgen voor werkgevers zoveel mogelijk te beperken, in lijn met de wens van de Tweede Kamer.

Meldpunt
Minister Van Hijum gaat op korte termijn ook werk maken van een onafhankelijk meldpunt voor uitkeringsgerechtigden met zorgen en vragen. Dit was een specifieke wens van de Tweede Kamer. De minister vindt zo’n meldpunt van groot belang voor het herstel van vertrouwen.

Verbeteren kwaliteit UWV

Onderdeel van de verbeteraanpak is ook dat UWV zo snel mogelijk de kwaliteit van de sociaal-medische dienstverlening verbetert. Op dit moment lopen er verschillende metingen en onderzoeken die UWV gaan helpen de juiste uitkering te geven aan mensen en dergelijke fouten in de toekomst te voorkomen.

Deel dit artikel via: