Logo AWVN
22 augustus 2025

Blog: ‘Succesvol blijven als organisatie? Zet mensen centraal’

Een bedrijf dat mensen niet centraal stelt, verliest op termijn niet alleen talent, maar ook bestaansrecht. Hoe ga je daarmee om? Vanuit AWVN en de Goldschmeding Foundation laat AWVN’er Jasper Schramade zien hoe organisaties hun maatschappelijke waarde kunnen versterken en daarmee hun ‘license to operate’ veiligstellen. In dit blog vertelt hij er meer over.

Zonder steun vanuit de samenleving kan geen organisatie duurzaam functioneren. Medewerkers, klanten en afnemers kijken kritischer dan ooit naar maatschappelijke bijdragen. Als organisatie moet je je voortdurend blijven inzetten om dat draagvlak te verdienen én te behouden. 

MVW-academy

MVW academy

Deze scholing is onderdeel van de MVW-academy. Weten wat we nog meer aanbieden?

Bekijk ons aanbod

Meer waarde door mensen centraal te stellen  

Makkelijk gezegd, maar hoe breng je dit in de praktijk? Daar ga ik aankomende dinsdag samen met Karin Rozema en Elze Ghijsen van de Goldschmeding Foundation over in gesprek met een aantal van onze leden. Tijdens het webinar Meer waarde door mensen centraal te stellen, laten we zien hoe je vanuit de waarden van je organisatie stappen kunt zetten. Niet door grote revoluties binnen de organisatie, maar vooral door zichtbaar te maken wat er al is en daarop verder te bouwen. 

Als je maatschappelijke waarde wilt maken, begin dan met het einddoel voor ogen. Denk vanuit de toekomst terug: welke waarde wil je over tien jaar hebben toegevoegd? Om de theorie zo praktisch mogelijk te maken, laten we dit zien aan de hand van twee inspirerende praktijkvoorbeelden: House of Inclusion en Breman Installatiegroep.  

Waarom aan de slag met medemenselijk ondernemen?   

Bij welk bedrijf je ook werkt, er is altijd een reden om met medemenselijk ondernemen aan de slag te gaan. Zo is het niet alleen ethisch, vanuit organisatieoogpunt is het ook slim. Door bijvoorbeeld te investeren in vaardigheden van medewerkers, kunnen zij hun taken beter, sneller en met meer plezier uitvoeren. Daarmee sla je twee vliegen in één klap: dit is niet alleen goed voor de arbeidsproductiviteit, maar zorgt er ook voor dat medewerkers langer inzetbaar blijven.

AWVN wil met zoveel mogelijk werkgevers aan de slag met maatschappelijk verantwoord werkgeven. Om onze leden hierbij te helpen hebben we de MVW-wijzer gelanceerd. Deze wijzer is de afgelopen weken al door veel werkgevers ingevuld. Daaruit blijkt dat werkgevers zichzelf gemiddeld een 7 geven op maatschappelijke impact. Dat cijfer willen we de komende periode graag naar een 8 brengen. 

Wil je meedoen en ontdekken hoe jouw organisatie maatschappelijke waarde kan vergroten? Speciaal voor AWVN-leden en indirecte leden zijn er nog plekken beschikbaar voor het webinar van komende dinsdag. Meld je uiterlijk maandag nog aan via deze pagina. Twijfel je of je kunt deelnemen of heb je andere vragen over dit onderwerp? Stuur me een bericht via de contactknop onderaan deze pagina. 

Deel dit artikel via: