Even voorstellen: Miriam Kartman, voorzitter beleidscommissie AWVN

Miriam Kartman is sinds september 2022 de nieuwe voorzitter van de beleidscommissie van AWVN, het klankbord voor onze vereniging waar het beleidsthema’s betreft. Kartman is sinds 2021 HR-directeur bij KLM, waar zij al sinds 1992 werkt. Aan AWVN vertelt zij waar zij aandacht voor wil vragen in de beleidscommissie.

Miriam Kartman

Wat wilt u bereiken met de beleidscommissie van AWVN?
′Ik ben deel gaan nemen aan de beleidscommissie in coronatijd, toen alles online moest. Dat maakt een goeie discussie lastig. Ik wil de komende tijd graag op zoek naar verdieping van een thema, zodat je uit zo’n bijeenkomst inhoudelijk echt iets kunt halen. Ik vind het belangrijk dat de leden de toegevoegde waarde ervaren van het met elkaar bespreken van actuele thema’s. Dat iedereen graag komt en het gevoel heeft dat hij wat heeft gemist bij afwezigheid.
De beleidscommissie is voor mij dé plek om erachter te komen hoe andere werkgevers ergens mee omgaan en om op de hoogte te blijven van de landelijke ontwikkelingen waar werkgevers mee te maken krijgen. Het is belangrijk dat AWVN vooraf bij ons toetst welk standpunt in te nemen, zodat wij voor ons relevante punten kunnen meegeven.′

Aan welke thema’s moet AWVN het komende jaar aandacht besteden?
′Dat wil ik graag samen met de andere leden van de beleidscommissie bepalen. De thema’s die bij bedrijven spelen, moeten bepalend zijn; die input moet vanuit de leden komen. Waar wij belemmeringen tegenkomen, kan AWVN die op de agenda zetten in Den Haag. AWVN heeft een duidelijke link met de Haagse politiek; het is ook goed om als beleidscommissie in te spelen op wat daar gebeurt.′

Bent u lid van AWVN en wilt u ook met andere werkgevers in contact komen? Meld u dan aan voor één van de AWVN-netwerken. Meer informatie over de netwerken

Wat zouden die thema’s voor uw bedrijf zijn? 
′De arbeidsmarkt is voor KLM, net als bij bijna alle werkgevers,  op dit moment het grootste thema: hoe krijgen en houden we voldoende personeel? Wij vliegen nu minder dan we, op basis van de klantbehoefte, zouden kunnen. Kunnen we ons huidige business model op de lange termijn waar blijven maken?′

Wat wordt hét HR-thema van 2023?
′De wereld verandert zo snel. De arbeidsmarkt en de oplopende inflatie zullen ons voorlopig nog bezighouden. Hoe kun je er als werkgever voor zorgen dat de lonen niet door het dak gaan? Dat kunnen bedrijven namelijk niet betalen en het heeft ook een negatieve invloed op je arbeidsmarktpositie. Daarbij krijgen we mogelijk ook nog te maken met een recessie. We zullen dus flexibel moeten blijven, als organisatie, als leidinggevende, als medewerker en zeker als HR. Alleen dan kunnen we de uitdagingen die op ons af komen aan.′

Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden