Bij brief had de minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid afgelopen najaar de Stichting van de Arbeid advies gevraagd over de reiskostenvergoeding voor het woon-werkverkeer. Achtergrond is de motie van kamerlid Olger van Dijk, die aandacht vraagt voor werknemers met lagere inkomens voor wie de reiskostenvergoeding vaak onvoldoende lijkt te zijn. Gevraagd werd onder meer een wettelijke verplichting te bezien.
De Stichting van de Arbeid heeft als uitgangspunt dat reiskosten voor het werk tot onkosten behoren waarvoor de vergoeding goed geregeld moet zijn, ongeacht het inkomen. De Stichting heeft diverse mogelijkheden voor reiskostenvergoeding onderzocht en komt tot twaalf aanbevelingen aan cao-partijen en het kabinet.
Aanbevelingen | Aan kabinet | Aan cao-partijen |
Auto | 1. Blijf de hoogte van de onbelaste kilometervergoeding goed monitoren.
4. Schrap de bijtelling over het mobiliteitsbudget. 5. Laat parkeerkosten onbelast vergoeden, naast de (huidige) € 0,23 per kilometer. |
2. Bekijk of de cao-afspraken met betrekking tot de kilometervergoeding voldoen.
3. Verken het gebruik van de fiscale mogelijkheid van een cafetariaregeling. |
OV | 6. Behoud en verbeter de aftrekregeling voor openbaar vervoer. | 7. Geef meer bekendheid aan de mogelijkheden van een OV-kaart. |
Fiets | 8. Kom met een wetswijziging om de bijtelling voor deelfietsen te schrappen. | 9. Onderzoek een renteloze lening als optie voor de aanschaf van een fiets. |
Overige aanbevelingen | 11. Maak het mogelijk om op één dag zowel thuis als op kantoor te werken
12. Beperk de administratiedruk bij incidentele extra kantoordagen |
10. Onderzoek of een variabele reiskostenvergoeding goed wordt gebruikt. |
De uitwerking van de aanbevelingen vindt u in het rapport Aanbevelingen over de reiskostenvergoeding.
Armand Lahaije discussieerde namens AWVN mee in de Stichting van de Arbeid.
Log in met de gebruikersnaam die je altijd gebruikt en die bij ons bekend is, maar met het wachtwoord van je bijbehorende werk- school- of privéaccount van Microsoft of Gmail
Inloggen