Op zondag 16 maart is het de dag van de thuiswerker. Ondanks dat de dag in het weekend valt, wordt er in veel sectoren ook op zondagen flink doorgewerkt. Een goed moment om bij de themadag stil te staan dus. Want hoe staat het eigenlijk met hybride werken én waar moeten thuiswerkers op letten?
Thuiswerken heeft sinds de coronaperiode een flinke vlucht genomen. Het is inmiddels alweer vijf jaar geleden dat de meeste werknemers verplicht werden om vanuit huis te werken. Dat vroeg om een nieuwe werkwijze. Op zoek naar oplossingen ontdekten we Zoom, Teams en Webex; toepassingen waarmee je virtueel kunt vergaderen. De techniek kregen we snel onder de knie. Documenten delen, deelnemers uitnodigen en het aan- of uitzetten van de microfoon levert bij de meeste mensen nauwelijks problemen meer op.
Inmiddels is hybride werken de nieuwe realiteit en wordt het door werkgevers omarmd, zo blijkt uit een ledenonderzoek van AWVN uit september 2024. Van de ondervraagde werkgevers biedt 94 procent de mogelijkheid om thuis te werken. De helft van de werknemers doet dat ook regelmatig.
Juist omdat thuiswerken zo ingeburgerd is, is het belangrijk dat er blijvend aandacht is voor gezond thuiswerken. Want wellicht zijn de adviezen uit de coronaperiode weer iets weggezakt. AWVN geeft hieronder daarom praktische tips om de thuiswerkomgeving blijvend gezond in te richten.
Om lichamelijke klachten te voorkomen, is het verstandig om taken met intensief gebruik van beeldscherm, toetsenbord en/of muis zoveel als mogelijk te beperken. Dit kan door taken af te wisselen, voldoende pauzes te nemen en deze efficiënt in te zetten. Het doorbreken van intensief werken met een beeldscherm kan door het nemen van micropauzes (van bijvoorbeeld 20 seconden), of langere pauzes.
Om gezondheidsklachten te voorkomen, is het van belang om lang zitten te onderbreken door te gaan staan of lopen. Bijvoorbeeld bij het telefoneren. Belangrijk is dat de beenspieren in actie komen. Onderbreek zitten één keer per half uur minimaal twee minuten.
Probeer altijd de juiste houding aan te nemen tijdens zittend werk (zie afbeelding). Zorg dat beide voeten op de vloer staan, zit rechtop en op 40-50 cm afstand van het scherm. Luister goed naar je lichaam – forceer niets bij klachten. Probeer (als het kan) meubels op jouw lichaam af te stellen en het gebruik van de muis af te wisselen met de functietoetsen op het toetsenbord.
Als je toch lang achter elkaar moet zitten, probeer dan met simpele stretchoefeningen eventuele stijfheid te voorkomen. Deze oefeningen kunnen bestaan uit je schouders herhaaldelijk op te halen, je hoofd te kantelen of je benen te strekken terwijl je zit.
Hieronder vind je een overzicht met tips voor de inrichting van een ergonomische werkplek. Zo werk je gezonder en voorkom je klachten.
Computerbureau | • Traploos gemakkelijk in hoogte verstelbaar • Werk kabels weg • Vrije bewegingsruimte onder het bureau / werkblad |
Stoel | • In hoogte verstelbaar • Rugleuning en armleuningen verstelbaar • Zo nodig voetensteun • Zorg dat beide voeten plat op de grond staan, zit rechtop, armen en benen in een rechte hoek • Gebruik eventueel een voetensteun |
Toetsenbord | • Bij meer dan twee uur per dag gebruik bij voorkeur een los beeldscherm en losse muis gebruiken |
Beeldscherm | • Zorg voor zo min mogelijk spiegeling • Hoogte instelbaar • Bovenrand beeldscherm op ooghoogte ( eventueel beeldscherm of laptopverhoger gebruiken) • Recht voor het beeldscherm zitten • Oogafstand 50 cm tot maximaal 90 cm bij grote schermen |
Verlichting | • Zo weinig mogelijk reflectie, scherm niet te dicht bij het raam • Voorkom reflectie van de zon in het scherm |
Taakinhoud | • Niet langer dan 2 uur achtereen achter het beeldscherm wissel af met ander werk of neem even afstand • Bij voorkeur niet meer dan 6 uur per dag beeldschermwerk |
Zittend werk | • Lang zitten is een risico voor de gezondheid. Wissel daarom zittend werk regelmatig af door even te bewegen of ga zo mogelijk een tijdje staand werken |
We gaan in bovenstaande uit van beeldschermwerk. Ook ander werk kan thuis gedaan worden. Ook daarvoor geldt dat de werkgever verplicht is risico’s te voorkomen en voorlichting te verzorgen.