Toen Rens Peperkoorn zich aanmeldde voor de leergang Strategisch HRM aan Nyenrode, had hij een duidelijk doel: zijn rugzak vullen met meer theorie. ‘Ik zat op een punt in mijn loopbaan waarop ik dacht: “ik doe veel op ervaring en gevoel.” Dat gaat meestal goed, maar ik wilde snappen waarom het werkt. En ook: waarom het soms juist niet werkt.’
Peperkoorn is HR-manager Infrastructuur bij Royal FloraHolland. Daar stuurt hij zeventien mensen aan in onder meer salarisadministratie, personeelsadministratie en procesontwikkeling. Zijn HR-carrière ging snel. ‘Ik werkte pas een paar jaar toen ik HR-adviseur werd, binnen drie jaar werd ik HR-business partner van ons grootste bedrijfsonderdeel, en inmiddels geef ik leiding. Dan wil je stevig staan.’
Meer dan theorie: inspiratie en verwarring
Dat hij op zoek was naar “iets van omvang en niveau”, vond hij in de leergang. Maar het bracht hem meer dan hij verwachtte. ‘Ik dacht: ik leer wat nieuwe theorieën, die ik kan toepassen. Maar wat ik kreeg, was inspiratie. En verwarring. En dat was precies wat ik nodig had.’
Een van de sprekers die indruk maakte, was professor Thijs Homan. ‘Hij maakte korte metten met het idee van rationele veranderprocessen. Veranderen is geen A-B-traject met een keurig stappenplan. Dat voelde in eerste instantie heel ongrijpbaar, maar het gaf juist ruimte om anders naar mijn werk te kijken.’
Op die inzichten kon Peperkoorn direct reflecteren, bijvoorbeeld bij het project rond sociale veiligheid binnen Royal FloraHolland. ‘We kregen veel weerstand bij verplichte trainingen. Toen heb ik de aanpak omgegooid: minder opleggen, meer luisteren, vraag creëren en meer testen wat werkt. Mensen gaan nu zelf trainingen organiseren. Deelnemers schrijven zich vrijwillig in. Dat is precies wat Homan bedoelt: aansluiten bij de betekeniswereld van mensen in plaats van je eigen ideeën op te leggen.’
Reflectie op de eigen rol
Ook prof. dr. Lidewey van der Sluis, hoogleraar Strategisch Talent Management en Organisatorisch Leiderschap, maakte indruk. ‘Zij wist ons echt te laten reflecteren op onze rol als HR-professional. Ze zei: besef eens wat voor impact jouw beslissingen hebben op iemands leven. De keuze om iemand wel of niet aan te nemen, te laten groeien, of juist afscheid te nemen. Dat is niet niks.’
Peperkoorn vertelt hoe hij sindsdien anders naar zijn eigen werk kijkt. ‘Ik voel meer verantwoordelijkheid, maar ook meer betekenis. Het is niet zomaar werk, je doet ertoe.’
Hoewel Peperkoorn met zijn 31 jaar nog relatief jong is, is hij zich scherp bewust van zijn rol als leidinggevende. ‘Ik ben erg van de verbinding en luister veel naar mijn team. Maar ik ben ook eerlijk over wat ik nog moet leren. En juist doordat ik dat deel, merk ik dat mensen ook opener naar mij zijn.’
De leergang gaf hem het zelfvertrouwen om op zijn eigen manier leiding te geven. ‘Het gaf mij bevestiging dat wat ik soms intuïtief deed, ook theoretisch onderbouwd is. En waar ik vastliep, kreeg ik handvatten. Mijn notitieboek van Nyenrode ligt nog dagelijks op mijn bureau. Het is mijn nieuwe naslagwerk’.
Waarom hij het anderen zou aanraden
Wat hem betreft, is de leergang een aanrader voor iedere HR-professional. ‘Niet alleen omdat je theorie leert; al is dat waardevol. Maar vooral omdat je geïnspireerd raakt. Omdat je leert reflecteren op je rol, en omdat je energie krijgt. Het gaf mij nieuwe zin om met mijn werk aan de slag te gaan.’ Bovendien was het leerzaam om samen met anderen uit het veld te sparren. ‘We hebben zelfs afgesproken elkaar weer te zien. Je leert niet alleen van de sprekers, maar ook van elkaar.’
Niets missen? Abonneer je op dit onderwerp en ontvang nieuwe artikelen automatisch in jouw persoonlijke overzicht!
Log in met de gebruikersnaam die je altijd gebruikt en die bij ons bekend is, maar met het wachtwoord van je bijbehorende werk- school- of privéaccount van Microsoft of Gmail