Home / VodafoneZiggo maakt thuiswerken als eerste structureel
maandag 14 december 2020

VodafoneZiggo maakt thuiswerken als eerste structureel

Bij VodafoneZiggo blijft thuiswerken ook na de coronacrisis een vast onderdeel van het werkritme vormen. Het telecombedrijf vindt de voordelen van thuiswerken, o.a. een lager ziekteverzuim en een betere werk-privébalans voor medewerkers, te groot om massaal terug te keren naar kantoor zodra dat kan. Zes vragen over ‘het nieuwe werken’ 2.0 aan HR-directeur Thomas Mulder.

Waarom heeft u besloten om thuiswerken structureel te maken?

We hadden eerder al een pilot met thuiswerken gedaan in onze callcenters. Daar kwam uit dat mensen minder vaak ziek waren en dat ze vaker in één keer een klant konden helpen. Tijdens de eerste lockdown hebben we gemerkt dat het bedrijf heel goed doordraaide: het ziekteverzuim daalde met 20%, medewerkers kregen een betere werk-privébalans en gingen effectiever werken.

Voor de lange termijn denk ik dat thuiswerken nog veel meer oplevert: minder drukte in de trein en op de weg, het draagt bij aan een schoner milieu en aan diversiteit binnen bedrijven. Voor mensen met een beperking bijvoorbeeld wordt de drempel om een baan te vinden kleiner als ze maar één keer per week naar kantoor hoeven. En thuiswerken kan ook het huizentekort in de Randstad verlichten, omdat je er niet meer hoeft te wonen om er te kunnen werken.

We hebben overigens ook oog voor de nadelen. Mensen moeten elkaar zien om samen te werken, dat hebben we bij de fusie van Vodafone en Ziggo al geconstateerd. Medewerkers missen het persoonlijke contact met collega’s, je merkt dat dit de sociale structuur in het bedrijf geen goed doet. Daarom hebben we sinds het begin van de crisis een programma gedraaid om medewerkers betrokken te houden bij VodafoneZiggo. Door een soort Libelle zomerweek te organiseren, voor en door medewerkers. Door vraag-antwoordsessies te plannen, psychologische en fysieke ondersteuning aan te bieden en mensen te trainen in zo goed mogelijk virtueel samenwerken.

Hoe gaat het structureel thuiswerken er in de praktijk uitzien?

Op termijn willen we dat onze mensen 2 of 3 dagen thuiswerken en de overige dagen naar het werk komen. Dit is niet verplicht, dus mensen die liever niet thuiswerken, kunnen gewoon naar kantoor blijven komen. Over de dagen waarop mensen thuiswerken, moeten we binnen het bedrijf, en vooral in de teams, goede afspraken maken. Bij medewerkers die met roosters werken bijvoorbeeld is een goede spreiding over de week nodig; je wilt niet dat er op vrijdag niemand in het callcenter zit. En als je met je team naar kantoor komt, wat doe je daar dan wel en wat kun je beter thuis doen? Daarin moeten wij als directie ook het goede voorbeeld geven: als wij onze reguliere vergaderingen weer gewoon op kantoor gaan houden, is íedereen binnen no time terug.

Wat verandert er hierdoor aan de reiskostenvergoeding?

Wij geven onze medewerkers al lang geen vaste reiskostenvergoeding meer; iedereen heeft een ov-jaarkaart eerste klas en dat blijft zo.

Welke vergoeding krijgen de thuiswerkers?

We gaan ook geen thuiswerkvergoeding geven. Uit een peiling onder medewerkers blijkt dat zij zelf al veel kunnen besparen, op nette kleding en op kosten buiten de deur, zoals een lunch in de kantine. Als je op weg naar je werk bijvoorbeeld een kop koffie op het station koopt, ben je al €2,70 euro kwijt.

Betekent meer thuiswerken ook minder leaseauto’s?

We hadden voor de uitbraak van het coronavirus al 500 leaseauto’s minder. Een ov-jaarkaart is de norm, ook logisch met ons nieuwe hoofdkantoor op Utrecht Centraal. Alleen salesmensen die meerdere klanten per dag bezoeken hebben nog een leaseauto. Maar het kan goed zijn dat die bezoeken in de toekomst ook veel vaker virtueel worden.

Wat is uw advies voor werkgevers die ook meer willen gaan thuiswerken?

Het is makkelijker om vanuit de huidige situatie meteen om te schakelen naar een andere manier van werken zoals die het beste past bij jouw bedrijf. Als je na de coronacrisis met z’n allen eerst teruggaat naar kantoor en dan pas gaat nadenken hoe je het eigenlijk wilt, heb je kans dat je toch op de oude voet doorgaat. Denk nu al na over de combinatie van thuis en op locatie werken, en doordenk de gevolgen daarvan: hoe wil je dat teams virtueel werken en waarvoor wil je dat ze naar kantoor komen?

Het zou heel behulpzaam zijn als de overheid beleid ontwikkelt om zo’n hybride werkvorm mogelijk te maken, bijvoorbeeld met arbo-richtlijnen en fiscale regels. Ik zou het mooi vinden als werkgevers onbelast goede wifi ter beschikking kunnen stellen aan hun medewerkers. Dat zou Nederland zowel economisch als maatschappelijk een positieve boost geven!

0 reacties