vrijdag 22 april 2022

Taskforce zoekt praktische oplossingen voor arbeidsmarktkrapte

Waar haal ik geschikte kandidaten voor mijn vacatures vandaan? Hoe voorkom ik dat mijn huidige personeel bij een andere werkgever zijn heil zoekt? Krapte, personeelstekorten: werkgevers zitten soms met de handen in het haar. Dat is lang niet altijd nodig, denkt AWVN-directeur Raymond Puts. Met de Taskforce krapte arbeidsmarkt wil hij laten zien dat werkgevers zelf al veel kunnen doen om de krapte het hoofd te bieden.

“Je kunt wachten tot de overheid met beleid komt om de krapte op de arbeidsmarkt te verzachten, maar je kunt ook kijken wat je als werkgever nu al zelf kunt doen.” Dat is precies wat Raymond Puts als voorzitter van de Taskforce krapte arbeidsmarkt wil bereiken: werkgevers laten zien wat de mogelijkheden zijn om het gebrek aan personeel het hoofd te bieden.

De taskforce is in het leven geroepen door werkgeversorganisaties AWVN, VNO-NCW en MKB Nederland. Met een dwarsdoorsnede van hun leden, variërend van Ahold tot Schoonmakend Nederland en van ABU tot Philips, denken zij na over oplossingen waar veel meer werkgevers van kunnen profiteren als het gaat om bestrijding van de krapte. “Het gaat er niet om de meest vernieuwende ideeën boven water te krijgen, het kunnen ook ideeën zijn die leden al in de praktijk brengen. We willen zo een aantal concrete handvatten op een rij zetten en bij iedereen onder de aandacht brengen.”

Puts stuurt erop aan dat de handvatten voor de zomer beschikbaar zijn. De leden van de taskforce denken nu in werkgroepen na over de drie meest kansrijke ‘aanvalsplannen’:

  1. Het aanbod vergroten, bijvoorbeeld door meer uren werken of langer doorwerken, andere doelgroepen benaderen, arbeidsmarktmigratie;
  2. De vraag verlagen, bijvoorbeeld door efficiënter werken, sociale innovatie, anders organiseren van werk;
  3. Werkenden wendbaarder maken, bijvoorbeeld door opleidingen beter af te stemmen op de vraag.

“Waarom een parttime contract aanbieden als het ook fulltime kan,” stelt Puts als voorbeeld van een vrij makkelijke actie voor werkgevers. “Of ben je bereid om meer werken echt aantrekkelijker te maken? In de horeca zie je nu bijvoorbeeld dat medewerkers die 10 uur extra werken, die uren als overwerk betaald krijgen.”

Naast een praktische actielijst voor werkgevers werkt de taskforce aan een beleidsagenda: ideeën die werkgevers de politiek willen meegeven voor het aanpakken van de arbeidsmarktkrapte. “Dan moet je bijvoorbeeld denken aan het aantrekkelijk maken van meer werken. Nu is het nog zo dat je toeslagen kunt kwijtraken op het moment dat je meer uren gaat werken. Terwijl meer werken wel moet lonen.”

Een hoop werk te verzetten dus. Wanneer is de missie van de taskforce geslaagd? “Als wij erin slagen met een overzichtelijk aantal aanbevelingen te komen die praktisch en simpel toepasbaar zijn. Ik wil vervolgens ook monitoren wat werkgevers met de aanbevelingen doen, zodat we kunnen zien waar we het grootste verschil kunnen maken. Ik hoop dat we werkgevers laten inzien: ‘hier kan ik meteen zelf mee aan de slag zonder dat ik daarvoor anderen nodig heb’.”

0 reacties