04 mei 2021

Sociaal plan meer gericht op waarvoor het is bedoeld

De focus van sociale plannen is meer gericht op waar ze voor bedoeld zijn, namelijk om mensen naar een nieuwe baan te helpen.

Dat zegt werkgeversvereniging AWVN in een reactie op het eigen onderzoek naar de trends in sociale plannen en reorganisaties. Uit het onderzoeksrapport blijkt onder meer dat werkgevers en werknemers op grote schaal de nieuwe transitievergoeding afspreken (veelal met een vermenigvuldigingsfactor). Daarnaast leggen zij de nadruk op het helpen van boventallige medewerkers bij het vinden van een nieuwe baan.

AWVN juicht dat toe. “Het is ongelukkig als geld het belangrijkste gespreksonderwerp is bij reorganisaties. Waar het werkelijk om gaat, is mensen herplaatsen, dáár moet het gesprek over gaan,” zegt de werkgeversvereniging in het achtergrondartikel naar aanleiding van het onderzoek. “Een sociaal plan is meer dan compensatie voor het verlies van inkomen, het is vooral ook een instrument om ander werk te vinden.”

Verder spreken steeds meer bedrijven met vakbonden en ondernemingsraden een ontslagvergoeding af die dicht bij de nieuwe transitievergoeding ligt. De ontwikkeling tendeert daarmee naar de wettelijke norm. Ook dat is een goede ontwikkeling, vindt AWVN. “De nieuwe transitievergoeding is bedoeld als een kleine stap om de werking van de arbeidsmarkt te verbeteren.”

Uit het rapport blijkt volgens AWVN ook dat de door sommigen voorspelde lawine aan reorganisaties nog uitblijft. “Dat ligt waarschijnlijk aan de financiële steunmaatregelen van de overheid. De grote vraag is wat er gebeurt als die maatregelen eindigen.”

Jannes van der Velde, tel. 06 109 133 07, j.velde@awvn.nl