29 november 2022

CHRO of the year Thomas Mulder verstaat de kunst van JA! zeggen

Thomas Mulder van VodafoneZiggo is deze maand verkozen tot CHRO of the year. De jury van deze award roemt de enthousiaste HR-directeur om zijn innovatieve en inspirerende leiderschap en om de impact die hij weet te maken. AWVN vroeg hem hoe hij invulling geeft aan die drie I’s. ‘Soms moet je iets uitproberen, zonder precies te weten waar het schip strandt.’

Gefeliciteerd! Wat betekent het winnen van deze award nu voor uw dagelijks leven?
Ik word nu zelf lid van de jury, die bestaat uit winnaars van voorgaande jaren. Zo kan ik meezoeken naar nieuwe HR-talenten. Verder wil ik met de organisatie van deze prijsuitreiking bespreken hoe ik invulling kan geven aan mijn rol als winnaar. In mijn ogen heeft Nederland een sterke HR-community nodig. De coronapandemie is voor een groot deel door HR opgevangen. Met de krapte op de arbeidsmarkt, de digitalisering en het belang van gezondheid en welzijn komen er veel uitdagingen op ons af; die vragen om sterke HR-teams. Heeft HR de skills in huis voor deze uitdagingen? Daar wil ik de komende tijd aandacht voor vragen.

De jury heeft de drie genomineerden vooral beoordeeld op drie criteria: innovatie, inspiratie en impact. Laten we met die eerste I beginnen: wat is uw innovatieve kracht?

Als vertrekpunt neem ik altijd de bedrijfsstrategie. Hoe kunnen wij vanuit HR bijdragen aan het realiseren van die strategie? Dus niet beginnen bij HR, maar bij de behoeftes die leven in de organisatie. En dan is het een kwestie van creatief nadenken en de kunst van het ‘ja’ zeggen: gewoon uitproberen zonder precies te weten waar het schip strandt.

Zo merkten we dat medewerkers enorm behoefte hadden aan mogelijkheden om zich te ontwikkelen. Ook voor het bedrijf was dit belangrijk, vanwege de digitalisering. Daar hebben we op ingespeeld met een unlimited learning propositie: een leerplatform à la Netflix, waarop duizenden opleidingen en trainingen beschikbaar zijn voor onze medewerkers. In één jaar hebben we daarmee al een verviervoudiging van het aantal leerervaringen bereikt.

Ook een mooi voorbeeld vind ik ons beleid op hybride werken. Daar waren we in 2020 een van de eersten mee, toen andere werkgevers nog maar net aan het thuiswerken gewend raakten. Wij hebben dat beleid nu geïmplementeerd zoals we het toen al hadden bedacht.

Hoe inspireert u anderen?

Door mezelf meer te laten zien. Vóór de coronapandemie dacht ik dat het voldoende was om vooral inhoudelijk richting te geven aan een team. Maar de coronatijd vroeg juist om leiders die ook laten zien hoe zij geraakt worden door de onzekerheid. Op die manier wordt je verhouding met medewerkers persoonlijker, dat zorgt ervoor dat ze je sneller vertrouwen.

Door goed op de hoogte te zijn van wat er speelt binnen het bedrijf, weet ik waar we aandacht aan moeten besteden en waar kansen liggen. Op basis daarvan daag ik mijn team uit om te bedenken hoe wij van VodafoneZiggo elke dag een beter bedrijf kunnen maken.

Tot slot: hoe maakt u impact?

Impact maak je nooit alleen. Deze prijs is niet alleen voor mij, maar voor mijn hele HR-team, en voor VodafoneZiggo als geheel. Daarnaast heb ik deze award te danken aan andere HR-directeuren die mij de kans hebben gegeven om me verder te ontwikkelen.

Ik probeer elke dag impact te maken door niet alleen bezig te zijn met strategische plannen, maar er ook voor te zorgen dat die in de praktijk worden gebracht. Neem bijvoorbeeld de discussie over grensoverschrijdend gedrag naar aanleiding van de gebeurtenissen bij The Voice of Holland. Ik wilde in kaart brengen hoe dat bij ons bedrijf speelt. Dus dan zorg ik ervoor dat er in alle teams over wordt gepraat en dat er doortastend wordt opgetreden als medewerkers hier last van hebben.

Zo te horen, hebt u al veel bereikt als HR-directeur bij VodafoneZiggo. Waar bent u het meest trots op?

Dat we erin geslaagd zijn om, na de fusie met Ziggo, een sterk bedrijf neer te zetten, met een heel volwassen HR-agenda, waar we met deze award ook externe waardering voor krijgen. Toen we aan het begin stonden van het fusieproces met Ziggo, vroegen veel mensen me: hoeveel voorbeelden kun je noemen van geslaagde fusies, zeker waarbij beide bedrijven voor de helft eigenaar zijn? Die zijn er niet veel en ik ben er trots op dat ik deel heb mogen uitmaken van een succesvol integratieproces.

Wie moet volgens u volgend jaar CHRO of the year worden?
Ik heb wel een paar namen in mijn hoofd, maar die geef ik nog niet prijs.

Kunt u dan vertellen waar u op gaat letten bij het kiezen van een nieuwe winnaar?
Ik vind de drie I’s een mooi uitgangspunt om de HR-rol binnen bedrijven te beoordelen, daar kan ik me helemaal in vinden. Waarschijnlijk heb ik daarom ook gewonnen, haha. Als ik er toch wat eigen kleur aan mag geven, zou ik kijken naar hoe relevant HR is voor de business én voor de medewerkers. En naar wat de CHRO heeft gedaan om zijn of haar eigen mensen de kans te geven zich te ontwikkelen.

Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden