Home / ABN AMRO: reden genoeg om arbeidsgehandicapten aan te nemen

ABN AMRO: reden genoeg om arbeidsgehandicapten aan te nemen

“Er zijn genoeg gegronde redenen om arbeidsgehandicapten te haten”, zo begint Sven Romkes, people development consultant bij ABN AMRO en zelf rolstoelafhankelijk, zijn betoog. Hij onderbouwt: “Na robotisering pikken arbeidsgehandicapten de meeste banen in en om de Quotumwet te begrijpen moet je zelf minstens een flinke hersenbeschadiging hebben.” De toon is gezet, waarop Romkes vervolgt met redenen om juist wél arbeidsgehandicapten aan te nemen: “Klanttevredenheid, loyaliteit en dalend ziekteverzuim.”

Hij vertelt het verhaal van Dominique. “We hadden bedacht dat we op onze kantoren medewerkers wilden hebben om onze klanten warm welkom te heten, door ze een bakkie koffie aan te bieden, rond te leiden en naar hun afspraak te begeleiden. Ik vond dat we daar prima mensen met een licht verstandelijke beperking voor konden inzetten. Dominique werd de eerste; zij heeft een emotieregulatiestoornis. Gerrit Zalm kwam destijds naar Sittard om haar vaste contract te tekenen, waarop ze volslagen overtuigend maar compleet zonder emotie zei: ‘Ik ben nog nooit zo blij geweest.’ Inmiddels zijn er veel meer warm-welkom-medewerkers aangesteld en is de klanttevredenheid op die kantoren hoger dan op kantoren zonder.”

Loyaliteit
Romkes benadrukt hoe blij en tevreden mensen met een beperking zijn als zij een bijdrage mogen leveren aan een bedrijf. Het maakt ze ontzettend loyaal. Wat ook wel voor een leermoment zorgde: “Op een gegeven moment kwam Marnix naar me toe en vroeg: ‘Sven, hebben medewerkers met beperkingen eigenlijk ook recht op vakantiedagen?’ Alle alarmbellen gingen af. Hij had in een jaar tijd nog geen enkele vakantiedag opgenomen. Daarop hebben we besloten iedere medewerker met een beperking een coach te geven die ze begeleidt op thema’s als energiebalans, loopbaanperspectief, acceptatie van de beperking en sociale weerbaarheid.”

Ziekteverzuim
En tot slot de derde reden: ABN AMRO zag het ziekteverzuim van de overige medewerkers dalen op afdelingen waar iemand met een arbeidsbeperking werkt. “Een medewerker met een licht griepje die eigenlijk wel naar huis zou willen, laat dat wel uit z’n hoofd als hij een collega met taaislijmziekte binnen ziet komen.”


Praktijkvoorbeeld inclusief/Topic: de organisatie van de toekomst • Tekst: Marloes Hooimeijer, beeld (Sven Romkes tijdens jaarcongres): Liesbeth Dingemans • oktober/november 2017