De taxichauffeurs van Uber, de maaltijdbezorgers van Thuisbezorgd.nl en het horecapersoneel van Temper: ze maken allemaal deel uit van de platformeconomie. Platforms brengen op een nieuwe manier vraag en aanbod bij elkaar. Maar het ene platform is het andere niet: de verschillen tussen de bedrijven, de manier van werken, de werkenden en de werkomstandigheden zijn groot.
De SER zocht uit hoe het werkt in de platformeconomie. Dat leverde een verkenning op, waar ook AWVN aan meewerkte. De vier belangrijkste conclusies op een rij.
Mensen komen relatief makkelijk aan werk via een platform, consumenten hebben meer keuze en bedrijven kunnen meer omzet maken.
Wat de SER zegt Om de kansen van de platformeconomie beter te benutten, moet Nederland meer doen aan het ontwikkelen en implementeren van nieuwe technologieën. Daarvoor zijn meer durfkapitaal, meer passend opgeleid personeel en investeringen in digitale vaardigheden nodig. Werkgevers, werknemers, overheid en platformbedrijven moeten hierin samen optrekken.
De meeste werkplatforms zetten werkers als zzp’ers in, maar het is de vraag of dat altijd terecht is. De aard van de arbeidsrelatie is bepalend voor de geldigheid van cao’s en andere werknemersrechten, en dus van groot belang voor de positie van werkers.
Wat de SER zegt Politiek, neem een besluit over de aard van de arbeidsrelatie van platformwerkers en verscherp het toezicht door de Belastingdienst en de Inspectie SZW op werk in platforms.
Platformwerkers die op locatie werken, zoals chauffeurs en maaltijdbezorgers, hebben vaak weinig zekerheden, lage verdiensten en geen recht op sociale zekerheid zoals WW. Daarnaast kan het gebruik van algoritmen om het werk te verdelen en sturen, de autonomie en privacy van platformwerkers aantasten.
Wat de SER zegt Laat Nederlandse en Europese wetgeving beter op elkaar aansluiten.
Anders kunnen nieuwe toetreders, zoals platforms, de markt verstoren en kunnen oneerlijke concurrentie en ongewenste machtsposities ontstaan.
Wat de SER zegt Nederlandse en Europese aanpak moeten zorgen voor een gelijk speelveld en voor rechtsbescherming van ondernemers en consumenten.