Dankzij de ploegleider van het SW-team wordt Jumbo ontzorgd in begeleiding en verzekerd van kwaliteit

Oplossing voor tekort aan personeel
Supermarkt Jumbo IBB (Ina-Boudier Bakkerlaan) in Utrecht had een uitdaging om elke dag voldoende hulpkrachten te vinden voor de vulploeg. Het vullen van de winkel is van groot belang voor Jumbo en om deze reden werkt Jumbo samen met het SW-bedrijf UW uit Utrecht. Dagelijks zijn er ongeveer 25 medewerkers vanuit het SW-bedrijf aan het werk. De klanten van Jumbo IBB, voornamelijk studenten en wat oudere mensen, reageren enthousiast op de krachten. Ze worden vrolijk gedag gezegd en sommige kennen hen bij naam.

Voormalig filiaalmanager Kees Streuve: “Iedereen stapte er blanco in, in het begin hebben we wat tegenslagen gehad, maar na een half jaar liep het helemaal goed. Sommige processen zijn heringericht om te zorgen voor een goede en duidelijke werkverdeling. Conclusie is dat wij op zoek zijn naar veel handjes op bepaalde tijden. Met deze constructie van groepsdetachering heb ik veel handjes, begeleiding en ze zijn flexibel, dus dat is voor mij ideaal!”

Het Jumbo T-shirt mee naar huis
Supermarkt Jumbo IBB heeft ongeveer 25 medewerkers vanuit de SW aan het werk in de winkel. Zij voeren alle voorkomende werkzaamheden uit: van vrachtwagens lossen en vracht uitsorteren tot vakken vullen, spiegelen en opruimen. Ze werken op basis van groepsdetachering via UW.

De meeste vulploegkrachten van UW hebben een verstandelijke beperking. UW neemt de werving en selectie op zich en hanteert een aantal criteria. Dan gaat het om persoonlijke verzorging en hygiëne, maar ook psychische stabiliteit, lichamelijke fitheid en minimaal 50% van de vulploeg moet kunnen lezen, met het oog op ‘fifo’-vullen (first in first out principe).

De eerste maand fungeert als inwerkmaand. De ploegleider gaat met twee tot drie SW-krachten aan de slag en leert al werkend om te lossen, speciale artikelen uit te sorteren en te vullen. Voordat de krachten aan het werk gaan in de Jumbo, volgen zij een introductieprogramma binnen de SW-organisatie. Daar wordt een mini Jumbo-winkeltje ingericht om te oefenen met vakken vullen en lastige klantsituaties. Ook wordt geïnvesteerd in de groep als geheel, zodat zij kennis hebben gemaakt met elkaar en gewend zijn om samen te werken. Wat eenmaal goed is aangeleerd, raken de SW’ers meestal niet meer kwijt. Door het introductieprogramma weten de krachten wat er op hen afkomt, hier kan de ploegleider op voortbouwen.

Paul Soeverein, werkcoach bij UW: “Je ziet mensen groeien, ze komen uit een beschermde werkomgeving en ontwikkelen zich tot volwaardige werknemers.” Streuve: “De mensen zijn dolblij dat ze voor ons werken. Ze namen na de eerste week hun Jumbo-shirt mee naar huis om te laten zien dat ze werk hebben! Er zijn steeds meer mensen vanuit de SW die voor ons willen komen werken”.

Ontzorgd dankzij de ploegleider
De ploegleider ontzorgt Jumbo in de begeleiding van SW-medewerkers. De ploegleider is de belangrijkste schakel bij de inzet van deze groep in de Jumbo-vestiging. Hij is verantwoordelijk voor en begeleidt de SW-hulpkrachten. Jumbo heeft hier geen omkijken naar.

Bij de aanvang van een dienst gaat de ploegleider met de UW-vulploegkrachten in de kantine zitten en vertelt wat er die dag gepland staat. Vervolgens gaan de krachten in groepjes aan de slag, zodat ze elkaar op sleeptouw kunnen nemen en/of elkaars beperkingen kunnen compenseren. De ploegleider controleert en monitort de hele dag of alles gaat zoals het moet en bewaakt de kwaliteit van het werken.
Jumbo zorgt dagelijks voor een overzicht van de te verwerken vracht. De ploegleider is verantwoordelijk voor het verwerken van de verpakkingen en bepaalt samen met de filiaalmanager het aantal medewerkers op basis van de dagelijkse bestelcyclus.

Als het Jumbo-personeel ervaart dat de SW-krachten voorbereid zijn, versterkt dit hun vertrouwen en de rust in de winkel. Als een Jumbo-werknemer ziet dat er iets misgaat met een SW-kracht, meldt hij of zij dit bij de ploegleider. Deze biedt op de persoon toegesneden werkinstructies en begeleiding op de werkplek. De filiaalmanager van de vestiging stuurt de ploegleider aan.

De ploegleider werkt samen met een werkcoach van het SW-bedrijf: samen dragen zij zorg voor de uitvoering van de werkgeverstaken zoals ziekmeldingen, week- en maandroosters en inplannen van vrije dagen. De werkcoach werkt ook op locatie en informeert de ploegleider over beperkingen van de SW-krachten en het effect daarvan op het werk. Hij bespreekt werkgerelateerde problemen en lost deze op als de ploegleider er niet uitkomt. Ook houdt de werkcoach contact met het thuisfront en informeert hen over belangrijke veranderingen in werktijden. Als de SW-krachten in de praktijk niet lijken te functioneren, haalt de werkcoach medewerkers terug naar het SW-bedrijf.

 

Gepubliceerd 2015/2016

Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden