AWVN: vakbondseis frustreert cao-overleg

05-03-2014

De eis van vakcentrale FNV voor een verhoging van de cao-lonen met 3 procent zorgt steeds vaker voor problemen in de arbeidsvoorwaardenonderhandelingen.

​In februari werden hierdoor slechts 7 nieuwe cao’s afgesloten, in januari én februari van 2014 totaal slechts 20. Een aantal van 50 zou normaal zijn geweest voor de eerste twee maanden van het jaar.

Dat meldt werkgeversvereniging AWVN in haar maandelijkse bericht over het verloop van de cao-onderhandelingen. AWVN is de belangrijkste arbeidsvoorwaardenadviseur van werkgevers en betrokken bij het merendeel van alle 900 Nederlandse cao’s en arbeidsvoorwaardenregelingen in Nederland.

AWVN zegt bezorgd te zijn over deze ontwikkeling. ‘Er dreigt opnieuw een situatie te ontstaan met tientallen cao’s die formeel zijn afgelopen zonder dat er een nieuw akkoord is. Dat creëert veel onzekerheid, zowel bij werkgevers als werknemers. We weten onderhand allemaal dat juist onzekerheid bij de economische actoren de economische ontwikkeling frustreert.’ Eerder al noemde de werkgeversvereniging de uniforme en hoge eis van de grootste vakbond niet realistisch, ‘want vrijwel geen enkel bedrijf kan momenteel een dergelijke kostenverhoging dragen’.

De gemiddelde afgesproken loonstijging bedroeg in februari 1,49 procent. Dat is in lijn met de nieuwste CPB-raming van afgelopen dinsdag dat over geheel 2014 de gemiddelde cao-afspraak rond 1,5 procent zal bedragen. Ondanks recente positieve berichten over de economie ziet AWVN nog geen echte opwaartse trend in de cao-afspraken. ‘Daarvoor is het herstel nog te fragiel. Bedrijven zullen nog lang bezig zijn hun wonden te likken.’

De AWVN-cijfers zijn gebaseerd op een database met alle 700 Nederlandse cao’s plus de 200 belangrijkste arbeidsvoorwaardenregelingen in Nederland.

In één oogopslag
Gemiddelde afgesproken loonstijging per afsluitmaand en aantal afgesloten akkoorden.
Plaatje loonontwikkeling februari 2014.png

Einde bericht