Home / Hoe houden werkgevers de moed erin?

Hoe houden werkgevers de moed erin?

Werkgeven in tijden van corona

Hoe houden werkgevers de moed erin?

Werkgeven in tijden van corona, dat is niet altijd gemakkelijk. Hoe ga je om met wegvallende omzet? Hoe voorkom je dat een deel van het personeel niet veel te doen heeft terwijl het andere deel misschien wel het werk bijna niet aankan? Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers thuiswerken kunnen combineren met het schoolwerk van de kinderen? Hoe houden werkgevers de moed erin? En is er nog wel goed contact met de vakbonden? AWVN maakte een rondgang langs haar leden.

Er zijn in de financiële sector meerdere bedrijven die expliciet medewerkers met kinderen dagelijks ruimte geven voor thuisonderwijs – zonder dat daarbij gesproken wordt over beperking van opgebouwd verlof.
Een brancheorganisatie in de pluimveeverwerkende industrie stimuleert de aangesloten bedrijven arbo-advies en/of -toetsing in te winnen over de beste werkwijze in de crisistijd.
In de tuinzaadsector hebben vakbonden zich bereid verklaard om, in geval ondernemingen in nood komen, mee te werken aan passende oplossingen voor het opnemen van vakantiedagen en het uitbetalen van het vakantiegeld anders dan de cao voorschrijft.
In de bouwwereld is het protocol samen veilig doorwerken een mooi voorbeeld. Werkgevers, vakbonden, ministeries (Binnenlandse Zaken, Justitie en Veiligheid) hebben in overleg met het RIVM met elkaar bepaald hoe er in de bouw veilig samengewerkt kan worden. Het paritair instituut Volandis is de helpdesk voor vragen hoe werkgevers en werknemers in de huidige situatie met elkaar om kunnen en moeten gaan. Daarnaast hebben cao-partijen in overleg met elkaar de cao-onderhandelingen opgeschort – in afwachting van betere tijden.
Een bedrijf met veel hoogopgeleide buitenlanders in dienst, die vaak een beperkt sociaal netwerk in Nederland hebben, heeft een extra hulplijn geopend zodat die medewerkers zich minder eenzaam voelen en hun verhaal kwijt kunnen. Leidinggevenden is gevraagd een extra oog op deze groep medewerkers te houden om vereenzaming of sociaal isolement te voorkomen.

Werkgevers verzinnen van alles om de moed er bij hun medewerkers in te houden; soms ludiek en altijd goed bedoeld. Een greep uit de inzendingen: alle medewerkers een springtouw toesturen om thuis te kunnen blijven bewegen; een bedrijf dat alle tulpen van een tulpenteler opkoopt en deze naar medewerkers heeft gestuurd – bij wijze van hart onder de riem.

Andere genoemde extraatjes: een bon van thuisbezorgd.nl om de lokale horeca te steunen, bloemen of chocolade voor Pasen, een kaartje naar de medewerkers met een pak koeken voor bij de koffie, aan het einde van de maand een kleinigheidje via de post als steunbetuiging, een dinerbon voor als de horeca weer open is, een wellness-/kappersbon voor als de wellnessbedrijven en kappers weer open zijn, een VIP-pakket van een bekende supermarkt thuis bezorgd, toegang tot een bewegings-portal met fitness-abonnement voor oefeningen thuis, een doosje tissues met leuke tekst en een flesje met desinfecteermiddel voor het thuiswerkbureau. Ook het fruitpakket noemen veel werkgevers. Een ander bedrijf keert medewerkers die door de coronacrisis in financiële zorgen komen vervroegd de 13e maand uit.

In een branche die bekend staat om de felle onderlinge concurrentie tussen bedrijven, is besloten het over een heel andere boeg te gooien: niets weggeven, maar gezamenlijk investeren in een reclamecampagne. Als de vraag naar goederen en diensten blijft, kunnen de werkgevers immers werk blijven geven.

En een van de AWVN-adviseurs meldde de redactie: ‘Organisaties gaan zeer zorgvuldig om met de RIVM-voorschriften, directies en leidinggevenden monitoren constant hoe de gezondheid ervoor staat en bij het minste of geringste krijgen medewerkers het advies zich ziek te melden. Ik zie goed overleg met bonden, uiteraard allemaal per Skype.’