Havenbedrijf Moerdijk

Om zijn concurrentiepositie te versterken, zette Havenschap Moerdijk per 2017 de stap van overheidsorganisatie naar zelfstandig bedrijf: Havenbedrijf Moerdijk. AWVN begeleidde de overgang van ambtenaren-cao naar een eigen arbeidsvoorwaardenregeling.

Havenbedrijf Moerdijk: van overheid naar zelfstandig bedrijf

Vraagstuk
Als zelfstandige organisatie kan Havenbedrijf Moerdijk bedrijfsmatiger en slagvaardiger werken dan voorheen als overheidsorganisatie. Als commercieel bedrijf is het bovendien gemakkelijker om (internationale) bedrijven en goederenstromen binnen te halen. Om die reden besloten de provincie Noord-Brabant en de gemeente Moerdijk het havenschap te verzelfstandigen tot havenbedrijf, zoals eerder ook in andere havens gebeurde.
Op arbeidsvoorwaardelijk gebied had dit nogal wat voeten in de aarde. Marieke Hommel-Vaanholt, HRM-adviseur bij Havenbedrijf Moerdijk: ‘We hadden een gemeentelijke cao met, zoals bij overheidsinstellingen gebruikelijk, eenzijdige aanstellingen in plaats van arbeidscontracten. De CAR-UWO, de arbeidsvoorwaardenregeling die gemeenten gebruiken, moest worden omgezet in een eigen regeling. Bovendien moesten we daarbij een nieuw salarisgebouw opzetten.’

Oplossing
Havenbedrijf Moerdijk wilde in de nieuwe arbeidsvoorwaardenregeling zoveel mogelijk aansluiten bij de cao van Havenbedrijf Rotterdam. Daartoe werden eerst de bestaande en de beoogde regeling minutieus vergeleken. ‘Het ging steeds opnieuw om de vraag: wat vinden we een goed nieuw pakket en hoe lossen we verschillen met de bestaande regeling op’, vertelt Judith Everink, als beloningsdeskundige een van de betrokken AWVN-adviseurs. Havenbedrijf Moerdijk volgde in hoofdlijnen de cao van Havenbedrijf Rotterdam, maar maakte op een aantal onderwerpen, bijvoorbeeld over verlofdagen, eigen keuzes. De personeelsvertegenwoordiging was steeds vaste gesprekspartner.
AWVN ontwierp bij de nieuwe regeling een nieuw loongebouw en schreef een sociaal plan voor de overgangssituatie. Everink: ‘Daarnaast hebben we ook de nieuwe regeling  herschreven tot een duidelijke en overzichtelijke tekst.’

Resultaat
De planning om de verzelfstandiging anderhalf jaar na de eerste gesprekken af te ronden, werd gehaald: Havenbedrijf Moerdijk ging op 1 januari 2017 verder als naamloze vennootschap. Hommel is heel tevreden over hoe het traject is verlopen. ‘Zo’n proces doorloop je maar één keer; je kunt niet op routine varen. Het bleek moeilijk adviseurs te vinden die zowel van overheids-cao’s als bedrijfs-cao’s kennis hebben, meestal zijn ze in een van beide gespecialiseerd. Daar zijn we een aantal keren tegenaangelopen, maar gelukkig zijn de vragen steeds op tijd opgelost. Wij zijn zeker trots op het resultaat. De samenwerking met AWVN was heel goed. De adviseurs stonden naast ons, waren op piekmomenten altijd bereikbaar en werkten kundig en slagvaardig. Wij kijken heel tevreden terug.’