Vraag van de week

Logo AWVN-werkgeverslijnMoet een medewerker bereikbaar zijn buiten de afgesproken werktijd?

​’s Avonds laat je mail nog checken, bellen over een zaak met een collega of een afspraak plannen in de werkagenda, terwijl de werkdag allang voorbij is. Soms lijkt de werkdag thuis gewoon door te gaan, maar zo hoeft het niet te zijn. In principe staat het de werknemer vrij om niet te reageren na de afgesproken werktijd. Als de werkgever andere verwachtingen heeft die niet zijn afgesproken, is het belangrijk om dit op het werk te bespreken.

Onbereikbaar zijn na werktijd is een belangrijk onderwerp en staat sinds 2018 op de politieke agenda. De laatste ontwikkelingen bevestigen de relevantie ervan: in de cao Gehandicaptenzorg van september 2019 is voor het eerst het recht op onbereikbaarheid buiten werktijd ingevoerd. Waarom? Na werktijd hoort een medewerker zich ook daadwerkelijk ‘vrij’ te voelen.

Een recht op onbereikbaarheid bestaat nu nog niet in de Nederlandse wet- en regelgeving, maar dat verandert mogelijk vanaf januari 2021. Dat is de beoogde ingangsdatum voor het wetsvoorstel tot het recht op onbereikbaarheid.

Wat onze huidige wet- en regelgeving nu al wel bepaalt, is dat een werknemer per dienst niet langer dan 12 uur mag werken, per week niet langer dan 60 uur en dat er op zondag een arbeidsverbod geldt, tenzij anders is bedongen.

Waarom het recht op onbereikbaarheid niet in de wet thuishoort

Waarom het recht op onbereikbaarheid niet in de wet thuishoort
Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden