Home / Nieuws / Persbericht / Loonafspraken opnieuw omhoog
donderdag 18 oktober 2018

Loonafspraken opnieuw omhoog

Nieuwe loonafspraken bedroegen gemiddeld 2,5 procent in september. Dat is boven het gemiddelde van alle loonafspraken in 2018 dat nu 2,3 procent bedraagt. Met maart en april 2018 scoort september het hoogste maandgemiddelde sinds de crisis van 10 jaar geleden.

Dat meldt werkgeversvereniging AWVN, de belangrijkste arbeidsvoorwaarden­adviseur van werkgevers, in het september-bericht over het verloop van het cao-seizoen. AWVN is betrokken bij het merendeel van alle 850 Nederlandse cao’s en bij een belangrijk deel van de arbeidsvoorwaarden­regelingen in Nederland.

De bovengemiddelde loonafspraken in september zijn verrassend omdat de afgelopen maanden de oplopende trend juist leek af te vlakken. Volgens AWVN is het nog te vroeg om van een hervatting van een op-trend te spreken – daarvoor is het maandelijks aantal nieuwe cao’s te klein. In september kwamen 13 nieuwe contracten tot stand.

In 2018 lopen in totaal circa 406 cao’s af voor 2,5 miljoen werknemers. Daarvan werden in de eerste negen maanden 235 cao’s vernieuwd voor ruim 2 miljoen werknemers. Het tempo waarin cao’s worden vernieuwd, lijkt iets af te nemen. In de resterende maanden van 2018 staan nog 170 cao’s op de agenda.

Figuur 1. Het cao-seizoen in één oogopslag

Aantal afgesloten akkoorden en gemiddelde afgesproken loonstijging per afsluitmaand (exclusief incidentele loonsverhogingen).

Kijk voor de meest actuele cao-informatie en interessante grafieken op de cao-kijker, de speciale AWVN-website.

Jannes van der Velde, 06 109 133 07, j.velde@awvn.nl