Home / Nieuws / Persbericht / Cao-afspraken opnieuw hoger
donderdag 14 maart 2019

Cao-afspraken opnieuw hoger

Nieuwe loonafspraken bedroegen in februari gemiddeld 2,78 procent, het hoogste maandgemiddelde sinds de financiële crisis van ruim 10 jaar geleden. Het februari-cijfer is ook aanzienlijk hoger dan de gemiddelde loonafspraak van 2018, dat op 2,34 procent uitkwam, en een voortzetting van de opwaartse trend in loonafspraken die al ruim anderhalf jaar gaande is.

Dat meldt werkgeversvereniging AWVN, de belangrijkste arbeidsvoorwaarden­adviseur van werkgevers, in het februari-bericht over het verloop van het cao-seizoen. AWVN is betrokken bij het merendeel van alle 850 Nederlandse cao’s en bij een belangrijk deel van de arbeidsvoorwaarden­regelingen in Nederland.

In februari werden 16 cao-akkoorden gesloten. In 2019 lopen in totaal 415 cao’s af voor 3 miljoen werknemers. Omdat in 2018 74 afgelopen cao’s niet zijn vernieuwd, kan het aantal nieuwe cao’s in 2019 hoger uitkomen dan 415.

AWVN blijft bij haar aanbeveling aan cao-onderhandelaars om vooral goed te blijven kijken naar de situatie in eigen onderneming en eigen bedrijfstak. De bedrijfs(tak)specifieke situatie bepaalt hoeveel loonstijging er mogelijk is. Op dit ogenblik worden de hoogste loonafspraken gemaakt in de bouw en de zorg, terwijl vervoer en landbouw hekkensluiters zijn.

Figuur 1. Het cao-seizoen in één oogopslag
Aantal afgesloten akkoorden en gemiddelde afgesproken loonstijging per afsluitmaand (exclusief incidentele loonsverhogingen).

Kijk voor de meest actuele cao-informatie en interessante grafieken op de cao-kijker, de speciale AWVN-website.

Jannes van der Velde, 06 109 133 07, j.velde@awvn.nl.