Home / Nieuws / Persbericht / Cao-afspraken ook in december bovengemiddeld
donderdag 17 januari 2019

Cao-afspraken ook in december bovengemiddeld

Nieuwe loonafspraken bedroegen in december gemiddeld 2,50 procent. Na een record-stijging van 2,64 procent in november, komt hiermee het gemiddelde weer terug op het niveau van de maanden augustus, september en oktober. Het gemiddelde van alle loonafspraken in 2018 bedraagt 2,34 procent. In december kwamen 30 cao’s tot stand.

Dat meldt werkgeversvereniging AWVN, de belangrijkste arbeidsvoorwaardenadviseur van werkgevers, in het december-bericht over het verloop van het cao-seizoen. AWVN is betrokken bij het merendeel van alle 850 Nederlandse cao’s en bij een belangrijk deel van de arbeidsvoorwaardenregelingen in Nederland.

In 2018 liepen in totaal 412 cao’s af voor 2,7 miljoen werknemers. Daarvan zijn er 322 cao’s vernieuwd voor 2,3 miljoen werknemers. Voor 74 procent van alle cao’s die in 2018 zijn verlopen, hebben cao-partijen dus een nieuwe cao afgesloten. Dit is een bekend beeld: de afgelopen tien jaar lag het gemiddelde afgesloten cao’s op 79 procent.

Figuur 1. Het cao-seizoen in één oogopslag
Aantal afgesloten akkoorden en gemiddelde afgesproken loonstijging per afsluitmaand (exclusief incidentele loonsverhogingen).

Kijk voor de meest actuele cao-informatie en interessante grafieken op de cao-kijker, de speciale AWVN-website.

Jannes van der Velde, 06 109 133 07, j.velde@awvn.nl.