‘Uitdaging om in contact te blijven zonder mensen live te zien’

Het coronavirus en de maatregelen die worden genomen om verspreiding hiervan te beteugelen, hebben grote invloed op ons dagelijks leven. Niet in de laatste plaats op de plek waar we werken. Begeven we ons doorgaans massaal naar kantoortuin, fabriekshal en flexplek, nu werken we noodgedwongen thuis, aan de keukentafel, op zolder of in de slaapkamer. Hoe ziet dat eruit bij Inge Tisson, HR-directeur bij Eden Hotels? Vier vragen over de invloed van de coronacrisis op haar werk(plek).

Beschrijf de werkplek waar u nu tijdelijk werkt.
Thuis, noodgedwongen vanuit de slaapkamer, omdat ons 6-jarige zoontje thuis les krijgt van mijn man. Zijn horecazaak is dicht, hij neemt de rol van ‘meester’ voor het grootste deel op zich. Ook draagt hij bij aan een vrijwilligersinitiatief waarvoor hij gezonde maaltijden regelt voor medewerkers in de zorg. We hebben een schema dat we proberen te volgen waarin school, werk en zorg worden gecombineerd. Gelukkig ben ik gewend aan een staande werkplek, ik heb er een die ik overal mee naartoe kan nemen. Een aanrader voor iedereen die minder wil zitten!

Wat is het belangrijkste effect van de coronacrisis op Eden Hotels?
Wij hebben twaalf van onze dertien hotels tijdelijk moeten sluiten, omdat de bezetting door gasten is weggevallen. Daarom werken we nu met zogenaamde skeletroosters waarin we de veiligheid en hygiëne per hotel kunnen waarborgen, net als de veiligheid en gezondheid van onze medewerkers. Veel van onze medewerkers zitten noodgedwongen (grotendeels) thuis. Een klein deel werkt vanuit huis. Dit is helaas voor de meesten niet mogelijk, omdat zij een operationele functie hebben.

Hoe gaat Eden daarmee om?
We doen er alles aan om onze mensen gezond en aangesloten te houden, kosten zoveel mogelijk onder controle te houden en onze bedrijven in orde te houden voor het moment waarop we wel weer open kunnen. Hier betrekken we onze medewerkers bij via onze medewerkersapp Growbee, door e-learning aan te bieden, hen te blijven voorzien van informatie, wekelijkse live videosessies met onze CEO Léon Dijkstra en dagelijkse videocalls met de diverse teams.

Wat is voor u als HR-directeur nu de grootste uitdaging?
Zorgen dat onze medewerkers juiste en heldere informatie krijgen. De media zorgen regelmatig voor onduidelijke of onvolledige informatie. Dit veroorzaakt, heel begrijpelijk, onrust bij onze mensen. Daarnaast vind ik het een uitdaging om in contact te blijven met mensen zonder ze live te zien. Dit is van belang om hen mee te blijven nemen naar de toekomst toe, hen gerust te stellen waar nodig en, ondanks alles, voortgang te blijven houden in werk door goede keuzes en planningen te maken.