LOGO JVH ARBEIDSMARKTKRAPTE

Arbeidsmarktkrapte: zo verleiden de casino’s van JVH kandidaten

Een marktconform salaris is niet genoeg om voldoende personeel te vinden op de krappe arbeidsmarkt. Daarom zoekt JVH Gaming & Entertainment allerlei andere manieren om werken in het casino nog leuker te maken. HR-manager Liese Boots: “Het doel is zorgen dat onze medewerkers het zo fijn hebben dat ze anderen ook enthousiast maken over het werk.”

 

JVH ARBEIDSMARKTKRAPTE HR-MANAGER LIESE BOOTS
Liese Boots, HR-manager JVH Games & Entertainment

Geven we onze medewerkers genoeg salaris? Wat kunnen we nog meer doen om werken bij het casino aantrekkelijk te maken? Met die vragen kwam HR-manager Liese Boots van JVH Gaming & Entertainment bij AWVN. Net als de meeste Nederlandse werkgevers, worstelt JVH namelijk met personeelstekort en verloop.

JVH Gaming & Entertainment is het bedrijf achter bekende casinonamen in Nederlandse winkelstraten: Jack’s Casino, Flash Casino en Flamingo Casino. JVH is in 1958 opgericht door Jac van Ham (JvH) voor import en distributie van jukeboxen, video- en kansspelen. Nu, 64 jaar later, heeft het bedrijf 85 fysieke casino’s en 1.200 medewerkers. Zo’n 90% van het personeel werkt in de speelhallen, de rest op het servicecenter in Den Bosch.

Concurreren met andere branches op krappe arbeidsmarkt

In de casino’s heeft JVH het meest last van de krapte op de arbeidsmarkt, zegt Boots. “Ik denk dat het komt omdat werk in de casinobranche vrij onbekend is. Mensen weten niet goed wat ze zich moeten voorstellen. Daarnaast is er veel concurrentie uit andere branches.”

Afgelopen kwartaal was er wederom een record aan openstaande vacatures (Centraal Bureau voor de Statistiek). Uit onderzoek onder ruim 400 werkgevers (AWVN, december 2021) blijkt dat 9 op de 10 werkgevers momenteel een tekort aan personeel heeft. Maar liefst 94% van de werkgevers verwacht dat de personeelstekorten de komend jaar aanblijven of toenemen.

Verloop neemt toe, salaris omhoog?
Als het gaat om casinopersoneel, concurreert JVH met de horeca, supermarkten en retail. Het bedrijf zoekt namelijk werknemers die communicatief, sociaal en gastvrij zijn. Tijdens de coronalockdown lukte het JVH nog om alle medewerkers te behouden. Het bedrijf nam zelfs nieuwe mensen aan, vertelt Boots. “We gingen door met de werving tijdens de lockdown. Maar nu bijna alle maatregelen zijn opgeheven, neemt het verloop wat toe.”

Andere werkgevers verleiden personeel onder andere met hoge salarissen. Boots verwachtte dus wel dat JVH het loon moest verhogen. “Maar dit wilden we wel op een verstandige manier doen”, zegt ze. “Het moest eerlijk zijn tegenover de rest van ons personeel. Daarom vroegen we AWVN om advies. Daarbij kijken we ook naar de toekomst, want over vijf jaar ziet de arbeidsmarkt er weer anders uit.”

‘We deden het niet gek’
Beloningsadviseur Ian Lendering van AWVN verdiepte zich in JVH en vergeleek de arbeidsvoorwaarden met die van de horeca, supermarkten, retail en het geheel van Nederlandse werkgevers. Hij keek niet alleen naar salaris, maar ook naar vakantiedagen, pensioenregelingen en reiskostenvergoeding.
Wat bleek? “We deden het helemaal niet gek, maar er was ruimte voor verbetering”, zegt Boots. “Vervolgens hebben we een brede hervorming uitgevoerd. Zo hebben we basissalarissen verhoogd en betere beloningen gekoppeld aan beoordelingsrondes.”

Werk nog leuker maken
Maar dat was niet genoeg om het personeelstekort op te lossen. Lendering: “Ik denk dat JVH een leuk bedrijf is om voor te werken, maar het bedrijf heeft veel concurrentie. De casino’s zitten in grote steden en daar is veel werkgelegenheid. Mensen hebben een hoop te kiezen. Daarom zoeken we samen manieren om het casinowerk nog aantrekkelijker te maken.”

Boots en het HR-team hebben ondertussen allerlei plannen gemaakt. “Het doel is zorgen dat de collega’s het zo fijn hebben dat ze vrienden en familie vertellen over hun werk”, zegt de HR-manager. “Daarvoor is meer nodig dan een goed loon. Komende drie jaar willen we flinke stappen zetten.”

‘Je kunt sollicitanten geen week laten wachten’
De vernieuwing begint al bij werving. “Vroeger moest een sollicitant verplicht een cv sturen of een uitgebreid assessment invullen, nu is een korte vragenlijst invullen genoeg”, zegt Boots. “Verder kun je sollicitanten echt geen week laten wachten op een reactie. Wij geven snelle, persoonlijke terugkoppeling.”

Tijdens de sollicitatie draait het erom dat de kandidaat een realistisch beeld krijgt van de werksituatie. “In onze uitingen op social media laten we zien hoe een werkdag eruit ziet”, vertelt de HR-manager. “Ook mogen toekomstige collega’s altijd een paar uur meelopen in het casino.”

Opleiding en carrière
Het bedrijf besteedt steeds meer aandacht aan de ambities van zijn medewerkers. Zo verzorgt JVH eigen opleidingen. “Vroeger moest iemand minimaal een HBO-opleiding en een aantal jaar ervaring hebben om floormanager te worden”, zegt Boots. “Daar zijn we vanaf gestapt. We proberen mensen intern te laten groeien met eigen trainingen en traineeships. Ervaring is niet nodig. Ben je bijvoorbeeld al jaren vrachtwagenchauffeur en wil je een carrièreswitch? Kom het maar proberen in het casino!”

Binnenkort begint de JVH Academy met nog meer ontwikkelmogelijkheden. “Verder gaan we van start met een vitaliteitsprogramma om collega’s te helpen beter in hun vel te zitten. Ook op die manier zorgen we dat mensen langer tevreden bij ons in dienst blijven.”

Waardering en wensen
Het HR-team van JVH probeert het werk nog leuker te maken door vaker waardering te uiten. “Op 20 maart was het bijvoorbeeld ‘geluksdag’. Kregen alle medewerkers een kraskaart om een boottocht of vakantiedagen te winnen”, vertelt de HR-manager. “Met Pasen kreeg iedereen paaseieren en een persoonlijke bedankkaart van zijn leidinggevende.”

JVH vraagt ook regelmatig de mening van medewerkers. “We kwamen er bijvoorbeeld achter dat ze niet blij zijn met de bedrijfskleding”, zegt ze. “Nu gaan we aan de slag om daar iets aan te doen.”

En ja, medewerkers geven ook wel eens hun mening over geld. “Onlangs sprak het managementteam met leidinggevenden over de plannen voor komend jaar. Daarbij mochten de managers ook input geven en daar gaan we mee aan de slag”, zegt Boots. “Door goed te luisteren en te vernieuwen, verbeteren we continu de tevredenheid en plezier in het werk.”

Tekst Claartje Vogel Beeld JVH Games & Entertainment

0 reacties