Prorail zoekt met partners naar onorthodoxe oplossingen

De arbeidsmarktkrapte maakt het vinden én binden van geschikt personeel op dit moment tot uitdaging nummer één voor werkgevers. AWVN zoekt bedrijven op die dit dagelijks aan den lijve ondervinden. Wat doen zij om de krapte het hoofd te bieden? In deze aflevering: Prorail. De spoorbeheerder was onlangs in het nieuws, omdat treinen niet konden rijden door een tekort aan verkeersleiders. Een gevolg van de krappe arbeidsmarkt, of zit er meer achter?

De krapte werkt zeker niet mee, vertelt HR-directeur Raymond van Hattem, maar het tekort aan treinverkeersleiders heeft meerdere oorzaken. “Je kunt geen kant-en-klare verkeersleiders aannemen; wij werven mensen die bij ons de opleiding volgen. Het probleem is dat we niet genoeg opleidingsplekken hebben. De klassen zitten vol tot april. Dat helpt nu niet om de treinen te laten rijden, maar op de lange termijn natuurlijk wel.” Een onverwacht positief effect van het nieuws over de treinverkeersleiding bij Prorail is dat het aantal aanmeldingen ineens fors is toegenomen. “Door alle aandacht is ons probleem kleiner geworden.”

Organisatie kan groeien, maar waar zijn de mensen?

Van Hattem heeft meer zorgen over de mensen die Prorail nodig heeft voor de uitbreiding van de organisatie. De overheid stelt meer geld beschikbaar voor onderhoud en ontwikkeling van het spoor. Werk aan de winkel dus; het personeelsbestand kan groeien met zo’n 15 procent. Maar zie maar eens project- en bouwmanagers en vastgoedjuristen te vinden in deze krappe arbeidsmarkt. “Zeker die laatsten zijn niet te vinden. Andere bedrijven hebben ze ook nodig, dus zo krijg je een tekort.”

Weer in de lijstjes van beste werkgevers

Het is niet zo dat mensen niet bij Prorail wíllen werken. Het imago van de spoorbeheerder is de laatste jaren sterk verbeterd. “Blaadjes op het spoor, daar is tegenwoordig geen sprake meer van, terwijl Prorail een aantal jaar geleden vooral daarmee werd geassocieerd. En ook als werkgever hebben we een beter imago gekregen; we staan hoog in de lijstjes van beste werkgevers.” Dat ligt volgens Van Hattem ook aan de energie die wordt gestoken in arbeidsmarktcampagnes. “Daar besteden we veel meer aandacht aan. En onze recruitmentafdeling heeft zich sterk ontwikkeld en is gegroeid. Zo weten we de vacatures nog redelijk goed in te vullen.”

Eenmaal aan het werk bij Prorail willen medewerkers niet snel meer anders. “Het verloop is vrij beperkt. Mensen die hier werken zijn zeer intrinsiek gemotiveerd. Zo was de winnaar van tv-programma de Grote Kleine Treinencompetitie een medewerker van Prorail. Onze werknemers zijn gefascineerd door het spoor.” Daarnaast is Prorail een aantrekkelijke werkgever door de opleidings- en doorstroomkansen die het bedrijf biedt. “Bij ons is jezelf ontwikkelen de norm. Werknemers hebben hiervoor ruime mogelijkheden; vorig jaar nog hebben wij het persoonlijk keuzebudget ingevoerd.”

Onorthodox: opleiding externe monteurs financieren

Het bedrijf gaat nu zelfs de opleiding bekostigen voor monteurs bij andere bedrijven. “De aannemers waar wij mee samenwerken komen monteurs tekort. Eerder lieten we die verantwoordelijkheid bij de aannemer liggen, maar nu hebben we zelf het initiatief genomen om twintig monteurs op te leiden. Die gaan bij de aannemers aan de slag en wij financieren hun opleiding. Dat doen we, omdat we er groot belang bij hebben dat onze aannemers niet zonder mensen zitten.”

Onorthodoxe oplossingen, die zijn nu nodig in de strijd tegen personeelstekorten. En daar kun je het beste samen met partners naar op zoek gaan, stelt Van Hattem. “Als je een gedeeld belang hebt, zoals wij nu met onze aannemers, kun je op basis daarvan samen optrekken. Hetzelfde geldt voor samenwerking met andere sectoren. Met de energiesector vissen wij bijvoorbeeld in dezelfde vijver als het gaat om monteurs die zich bezighouden met de energievoorziening langs het spoor. Hoe kunnen wij zorgen voor een groter aantal vissen in die vijver? Daarin kunnen we samen stappen zetten.”

contact

meer weten? bel Alex Verheijden

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.