FrieslandCampina zoekt samenwerking met scholen

De arbeidsmarktkrapte maakt het vinden én binden van geschikt personeel op dit moment tot uitdaging nummer één voor werkgevers. AWVN zoekt bedrijven op die dit dagelijks aan den lijve ondervinden. Wat doen zij om de krapte het hoofd te bieden? In deze aflevering: FrieslandCampina. De zuivelgigant heeft snel operators en monteurs nodig, en moet tegelijk moeite doen om het imago van de zuivelsector te verbeteren, met name onder de werknemers van de toekomst.

Koeien kun je niet uitzetten, die blijven melk produceren. Dus is het voor FrieslandCampina ook geen optie om de productie stil te leggen: de melk van de ledenmelkveehouders blijft komen, en daar moet wat mee gebeuren. Met minder mensen, want op dit moment is het moeilijk om operators, monteurs en automatiseringsexperts te vinden. “De krapte heeft ons verrast,” vertelt manager rewards Jan Helms. “De laatste zes maanden is dat echt een nijpend probleem geworden. Onze werknemers moeten nu soms langere diensten draaien, of bijspringen op een andere locatie. We hebben zo snel mogelijk nieuwe mensen nodig.”

Nog niet de skills, wel de potentie

De gaten vult FrieslandCampina nu vooral op met uitzendkrachten. “Door goede relaties met onze partners vinden we daar nog mensen. Maar we moeten onze eisen soms wel bijstellen, want ze hebben niet altijd de skills die we zoeken.” Daar zit wel een kans om het personeelstekort te bestrijden, denkt HR-directeur supply chain Caroline Hulshoff. “Mensen die nog niet de juiste skills hebben, maar het wel in zich hebben én graag willen. Je moet nu aannemen op potentieel. We kijken ook actiever naar andere doelgroepen, zoals vluchtelingen.”

Talent in vroeg stadium binden

FrieslandCampina vecht niet alleen tegen de krapte, maar ook tegen een imagoprobleem bij met name jongeren. “Die willen niet meer per se met hun handen werken in een productiehal, terwijl er bij onze processen vandaag de dag niet veel handwerk meer komt kijken. Het meeste werk vind plaats vanuit een cockpit waar medewerkers achter beeldschermen de processen aansturen en monitoren.” Helms vult aan: “Het is jammer dat veel jongeren nog een traditioneel beeld hebben van de zuivelindustrie. Ze kiezen nu vaker voor een ander type beroep. Terwijl het toch gaaf is om te bedenken dat het product dat jij maakt uiteindelijk door een consument aan de andere kant van de wereld wordt gekocht.”

Om het tij te keren zoekt FrieslandCampina nadrukkelijk de samenwerking met scholen op. Hulshoff: “We vragen collega’s om gastcolleges te geven, zodat scholieren eerder met ons kennismaken en een ander beeld van de zuivelsector krijgen. We organiseren carrièredagen. We zetten plant managers vaker in om in lokale krantjes ons verhaal te vertellen, want operators en monteurs richten zich vooral op werk in de buurt. Zo hopen we talent al in een vroeg stadium aan ons te binden.”

Genoeg mogelijkheden en gunstige arbeidsvoorwaarden

Dat talent krijgt bij het zuivelbedrijf alle kans om te groeien. Helms: “Nieuwe mensen leiden we in samenwerking met scholen op; op onze productielocaties hebben we veel leer-werktrajecten. Zo kun je je mbo-opleiding halen als je hier een paar jaar hebt gewerkt, dat is heel aantrekkelijk.”

Ook het salaris hoeft geen reden te zijn om verder te kijken. FrieslandCampina liet AWVN onlangs nog een beloningsbenchmark uitvoeren voor operators en monteurs. “FrieslandCampina is een goede betaler. We zien geen grote verschillen met andere bedrijven waarmee wij op de arbeidsmarkt concurreren.”

Uit medewerkerstevredenheidsonderzoeken blijkt keer op keer dat de beloning en ook de secundaire arbeidsvoorwaarden op orde zijn, en dat werknemers heel betrokken zijn bij het bedrijf. Medewerkers die onder de cao Zuivel vallen hebben een persoonlijk budget tot hun beschikking om aan hun duurzame inzetbaarheid te werken. Tiptrack geeft hen daarbij een breed scala aan mogelijkheden.”

Eerder vastigheid

Toch ziet Hulshoff nog ruimte om als werkgever aantrekkelijker te worden voor potentiële werknemers. “Uitzendkrachten zijn hier eerst op uitzendbasis, krijgen dan een tijdelijk en daarna een vast contract. Als iemand goed is, kun je daar best wat stappen in overslaan en eerder een vast contract aanbieden.” Helms: “Zo snel mogelijk vastigheid, dat is belangrijk voor werknemers. En een goede onboarding, daar besteden we nu ook veel aandacht aan. Ervoor zorgen dat mensen zich hier snel thuisvoelen.” Daarnaast denkt Hulshoff dat FrieslandCampina zijn purpose – betere voeding voor de wereldbevolking, nu en in de toekomst – nog beter kan uitdragen. “Die boodschap spreekt jongeren aan, net als onze ambitieuze agenda op het gebied van duurzaamheid; dat is voor hen een belangrijk thema.”

Naast de inspanningen om nieuwe medewerkers aan zich te binden, kijkt FrieslandCampina ook naar verdergaande automatisering. “Dat kost veel geld, maar het loont ook sneller, nu we de mensen niet kunnen vinden.”

contact

meer weten? bel Alex Verheijden

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.