Peer laat arbeidsbeperkte financials groeien door betrokken en resultaatgericht te werken

Rechtdoor
Bij administratiekantoor Peer werkt een tiental administratief en fiscaal adviseurs met een afstand tot de arbeidsmarkt. “Gaat dat wel goed?”, is soms de vraag. Het glasheldere antwoord van sociaal ondernemer Otto Reuchlin: “Ja. Dat is gebleken. En waar dat nodig is werken we samen met accountantskantoor Borrie.”

Reuchlin was eerder rijksambtenaar. “Dat is drie stappen vooruit, twee achteruit. Die twee achteruit, daar ben ik heel slecht in. Als ondernemer mag je lekker rechtdoor.”
Van oorsprong is hij geen boekhouder. Er was nog geen sociale onderneming voor boekhouders, ontdekte hij. “Die is van mij! dacht ik meteen. Ik werk het liefst vanuit gelijkwaardigheid met hoogopgeleide, meedenkende mensen.”

Kwaad maakt hij zich over de ‘industrie’ rond arbeidsbeperking. Scherp gezegd: “Spendeer het geld dat nu naar allerlei adviseurs gaat nou voor 100% aan arbeidsgehandicapten. Niet erover praten, doen!”
Reuchlin heeft tevens stevige kritiek op de afbakening van de doelgroep van de banenafspraak. “Iedereen denkt nu dat we het bij 125.000 banen heel goed doen. Maar er zijn 1,2 miljoen mensen met WAO, WIA, Wajong of een SW-indicatie. Als je breder gaat kijken: mensen die langdurig in de bijstand zitten, onvrijwillig zonder uitkering zonder werk zitten en feitelijk werkloze studenten en zzp’ers, dan kom je op 2,5 miljoen op 8,5 miljoen mensen die werken.”

Een samenleving die tegen één op de vier mensen zegt: jij bent niet flitsend genoeg om mee te doen. Dat motiveerde Reuchlin om sociaal ondernemer te worden. Maar zijn visie vertelt ook een ander verhaal achter de cijfertjes. “Van die brede groep is 20% middelbaar tot hoog opgeleid. 400.000 mensen!” Het veelgehoorde argument dat hoogopgeleiden met een beperking moeilijk te rekruteren zijn, weerlegt hij. “Ik gebruik een heel simpel criterium. Heb je recht op een no-riskpolis, dan hoor je tot de doelgroep.”

Peer is door de gemeente Amsterdam aangewezen voor social return en Reuchlin hoopt dat de overheid het mogelijk zal maken om via onderaanbesteding doelstellingen van klanten omtrent de banenafspraak te realiseren.
Klanten van Peer zijn maatschappelijk bewogen commerciële bedrijven, veelal actief in duurzaamheid of andere sociale ondernemingen. Op termijn wil Peer vijf vestigingen door het hele land. “Boekhouden is vertrouwensbusiness. Wij werken in de cloud, maar nabijheid vinden wij heel belangrijk.”

Volwaardig lid van het team
Peer-medewerkers hebben een afgeronde financiële, fiscale, economische of administratieve HBO- of academische opleiding. Peer geeft hun een brug naar de arbeidsmarkt in een resultaatgerichte omgeving. Reuchlin: “Ik pas eigenlijk weinig aan. Ik organiseer het werk om de mensen, niet de mensen om het werk. Dat kun je jobcarving noemen, maar we zouden voor elk mens moeten jobcarven. De helft van mijn mensen heeft een autismespectrumstoornis, maar ook die zijn allemaal verschillend.”

Peer-medewerkers hoeven niet alles te kunnen, maar zij zijn allen volwaardig lid van het team. “Sommige medewerkers communiceren volgens de gangbare conventies afwijkend, maar zijn razor sharp”, vertelt Reuchlin. “Veel medewerkers hebben nooit de erkenning gekregen die zij verdienen. Als medewerkers zich op hun gemak beginnen te voelen, nemen zij zelfs interne managementrollen en accounthouderschap op zich.”

De financiële medewerkers bij Peer beginnen meestal met een proefplaatsing. Sommigen beginnen met werkervaring opdoen, waarna ze in principe doorgroeien naar een betaalde baan, soms met, soms zonder loonsuppletie. “Doel is een contract, mensen moeten naar verdiencapaciteit toegroeien, het is geen dagbesteding.”

Ondernemen met een ziel
Reuchlin wil met Peer laten zien dat je succesvol kunt ‘ondernemen met een ziel’. “Mijn gevoel is dat ik een 80% sluitende businesscase heb, maar dat moet blijken. Voor de rest gebruik ik instrumenten die iedere ondernemer kan inzetten. Begeleidingsgeld vanuit UWV vraag ik wel aan, maar bij subsidies zit je gauw in de verkeerde dynamiek. Ik wil vooral klantgericht werken.”

Reuchlin is initiatiefnemer van het samenwerkingsproject ‘Accounting Lab’ waarbij de Hogeschool van Amsterdam de boekhouding en dienstverlening van Peer gaat onderzoeken. Samen organiseerden zij het event ‘Ondernemen met een ziel’. Want dat is, alle mooie cijfers ten spijt, uiteindelijk waar Reuchlin voor staat. “Ik werk vanuit het samenbrengen van hart en hoofd, niet vanuit protocollen, geschreven beleid, vergaderen. En zo min mogelijk met jobcoaches. Vroeger accepteerden we dat niet iedereen alles kan. Het enige wat ik doe, is leidinggeven vanuit warmte en betrokkenheid. Dat is 80% van het verhaal, dan is er misschien 20% waarbij je iets specialistisch moet doen.”

Want als iets zijn visie samenvat, dan is het ‘gewoon’ en ‘doen’. “We zijn gewoon een crediteuren-debiteurenkantoor, net Jiskefet. We maken net als overal geregeld flauwe grappen. Die hele mythologisering van de re-integratie-industrie – die heeft er belang bij om te zeggen dat mensen anders zijn. Ik doe als manager niets bijzonders, ik doe iets gewoons. Het vraagt natuurlijk wel iets. In essentie: zelfinzicht, bij je gevoel kunnen blijven en kritisch durven zijn op je eigen gedrag.”

 

Gepubliceerd 2016

Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden