Home / Praktijkverhalen / Mondial Movers vergroot merkbekendheid door inclusief ondernemen met klant en maatschappij
Mondial Movers

Mondial Movers vergroot merkbekendheid door inclusief ondernemen met klant en maatschappij

Continuïteit en vakmanschap
Tom Stuij is algemeen directeur van Mondial Movers B.V., een landelijk netwerk van verhuisbedrijven met 28 vestigingen en totaal rond de 460 medewerkers. “Wij zijn een arbeidsintensieve organisatie met in verhouding veel medewerkers. We zijn voor zeker 70 procent een ‘handjesbedrijf’.” Mede daardoor kan Mondial Movers structureel plaats bieden aan mensen met een arbeidsbeperking, zo’n 5 tot 10 procent van het personeelsbestand. Het bedrijf heeft MVO hoog in het vaandel. Aandeelhouders zijn vooral familiebedrijven. Stuij: “Ons concept kun je het beste typeren als het Rijnlands model, waarbij het gaat om continuïteit en vakmanschap. Dit staat haaks op het Angelsaksisch model, waarin alles draait om financieel gewin.”

Tien jaar geleden moest Mondial Movers, door concurrentie gedreven, de kostprijs verlagen. Daar ontstond de tendens om niet langer alleen met vakmensen te werken. Mondial Movers is toen gebruik gaan maken van een nieuwe functie: die van assistent-verhuizer. Stuij: “Het grote voordeel is dat je iemand een opleiding geeft, maar het onderstreept ook de waarde van de huidige vakmensen.” Een ander voordeel is dat het bedrijf door het MVO-beleid minder uitgeeft aan advertenties. “Mensen weten waar je voor staat en dat trekt aan”, zegt Stuij. “Niemand kan er iets tegen hebben dat wij letten op onze planeet en op de P van people.”

Functiecreatie door tijdelijke, plaatselijke en landelijke projecten
Bij Mondial Movers vindt de inzet van mensen uit de doelgroep meestal plaats in tijdelijke projecten. Tom Stuij: “We hebben ook wel mensen in vaste dienst, maar het is niet zo dat die ’s morgens met een ander jasje binnenkomen.” Mondial Movers kijkt standaard of zij mensen kunnen inzetten voor de looptijd van een project in het kader van contracten binnen de zorg, het Rijk of provincies of bij vaste opdrachtgevers in de zakelijke markt. Dat doet het bedrijf door samen met Locus te kijken of er landelijke oplossingen mogelijk zijn, bijvoorbeeld in het kader van een Europese aanbesteding bij de politie. Dat is niet altijd eenvoudig, bijvoorbeeld vanwege strenge veiligheidseisen. Met Locus onderzoekt Mondial Movers ook of zij verkeersregelaars landelijk kunnen inzetten.

Het gaat bij de functies die Mondial Movers invult met mensen uit de doelgroep vrijwel altijd om nieuw gecreëerde functies. “Wij werken met assistent-verhuizers en hebben onze vakmensen niet alleen voor hun eigen werk verantwoordelijk gemaakt, maar ook voor het werk en de begeleiding van de assistent. We zijn daar niet uniek in, maar wij zien wel sneller mogelijkheden.”

Daarom een oproep van Stuij aan andere werkgevers: “Maak gebruik van functiecreatie. Kijk eens naar de processen binnen je bedrijf die door anderen uitgevoerd kunnen worden, waardoor de productiviteit van je vakmensen omhooggaat. Dan heb je een businessmodel waar je als bedrijf beter van wordt, waar je vakmensen vrolijk van worden, waarmee je die mensen aan de gang helpt en het is hartstikke goed voor je zaak. Deze mensen hebben speciale kwaliteiten, haal die binnen in je bedrijf.”

Merkbekendheid vergroten door verbinding met maatschappelijke tendensen
Met het oog op de toekomst werkt Mondial Movers aan een nieuw motto: “We hebben als goal gezet om in 2020 de vriendelijkste verhuizer van Nederland te zijn”, zegt Stuij, “mede door in te blijven zetten op het inclusieve beleid.” “Als wij aansluiten bij wat er leeft, dan is dat een pre richting onze klanten. Die voelen zich begrepen. Dat kweekt goodwill waardoor wij meer klanten krijgen, zodat onze merkbekendheid toeneemt”, zegt Tom Stuij.

Een goed voorbeeld is het meerjarige project van Mondial Movers in Hoogezand-Sappemeer. Daar is de woningcorporatie Lefier bezig met de complete revitalisatie van de aandachtswijk Gorecht-West, waarbij duizenden bewoners uit hun huizen moeten. Een sociaal programma moet wijkbewoners kansen bieden en hen ‘in hun kracht zetten’. Mondial Movers draagt daaraan bij door een continu opleidingstraject te verzorgen tot assistent-verhuizer voor mensen uit die wijk.

Het zijn trajecten van drie maanden, waarbij iedere keer twee of drie werklozen uit de wijk met behoud van uitkering instromen. Je praat over mensen die al twintig jaar niet gewerkt hebben. Ze verdienen weer een klein beetje en halen een diploma. Dan ontdekken ze: dat is toch wel een leuk vak, dat verhuizen”, aldus Stuij. Van de verhuizers in Hoogezand is er zeker een nu in dienst bij Mondial Movers. Anderen kunnen met hun diploma ook in de regio bij andere verhuizers aan de slag.

Stuij: “Voor ons onderstreept het onze aanwezigheid in de maatschappij en in deze wijk in het bijzonder. En de combinatie van kennisdeling en verhuizen geeft dit wijkproject extra glans.”

 

Gepubliceerd 2015/2016