Lantech: Onstuimige groei mogelijk door vereenvoudiging takenpakket

Een instapfunctie met een eenvoudiger takenpakket en minder verantwoordelijkheden. Met focus op groei en ontwikkeling óp de werkvloer. Op die manier kan Lantech ook mensen inzetten die niet de juiste papieren hebben. Diana Jonkers, HR-manager: ‘Affiniteit met techniek, dat is de enige harde eis die we aan nieuwe medewerkers stellen.’

Voor het assembleren van haar verpakkingsmachines wierf Lantecheerst geschoolde monteurs op mbo-niveau 3 of 4. Maar de mensen hiervoor bleken steeds lastiger te vinden. Het bedrijf heeft daarom een functie in een andere schaal opgesteld. Deze functie is minder uitgebreid en ook minder technisch van aard. De medewerkers voeren slechts een deel van het takenpakket van de monteur uit. Voor de nieuwe functie lukt het Lantech wel om nieuwe mensen aan te trekken.
De functies zijn eerst opgesteld voor de logistieke afdeling, en daarna voor assemblage, subassemblage en de panelenbouw. En zijn inmiddels ook bedoeld voor zij-instromers. In totaal heeft Lantech nu 15 medewerkers in dienst die ingeschaald zijn op een ander functieniveau. Het betreft medewerkers met – om verschillende redenen – een achterstand tot de arbeidsmarkt. De enige harde eis die Lantech stelt is feeling met techniek. Jonkers: ‘Zo kunnen we de nieuwe medewerker aan een leermeester koppelen en leert hij het werk op de vloer.’

Voordelen voor de werkgever

Door deze manier van werken heeft Lantech relatief eenvoudig een groei van 20 procent kunnen realiseren. Met de ambitie om de komende jaren door te groeien. De aanpassingen in de functieschaal en het takenpakket zijn pure noodzaak, zegt Jonkers. ‘Je wilt natuurlijk het liefst die techneut met die gouden handjes binnenhalen, maar dat red je gewoon niet in deze arbeidsmarkt.’ 
De aanpassingen leveren het bedrijf onverwachts meer voordelen op, zoals minder werkdruk en meer werkplezier voor de werknemers. Dat vertaalt zich onmiddellijk in een buitengewoon laag verloop en ziekteverzuim, en daarmee in het positieve imago van Lantech. Jonkers: ‘Lantech staat in de regio bekend als een prettige werkgever met een sociaal gezicht. Dat helpt ons enorm bij het vinden van nieuw technisch personeel.’

Randvoorwaarden

Om het leren op de werkplek mogelijk te maken, is het belangrijk dat je het takenpakket langzaam uitbreidt, vertelt Jonkers. ‘Je voegt dus pas een nieuwe taak toe als de medewerker de andere taken helemaal onder de knie heeft.’ Lantech gebruikt hiervoor een vaardighedenmatrix waarop precies staat aangegeven welk niveau elke medewerker heeft. De vaardighedenmatrix hangt aan het prikbord en is dus voor iedereen zichtbaar. ‘Het is onderdeel van onze open cultuur; het laat zien dat we graag willen dat mensen zich ontwikkelen.’ Dit geldt overigens voor álle medewerkers, benadrukt de HR-manager: ‘Als de instroom zo moeilijk is, dan wil je alle mensen binnenhouden. We gaan daarom altijd in gesprek met medewerkers die aangeven dat ze uitgeleerd of uitgegroeid zijn. Je wilt namelijk niet dat ze hun heil elders zoeken. 
Het HR-beleid is hier volledig op afgestemd. Ik voer veel gesprekken met alle leidinggevenden, waardoor ik precies weet wat er speelt. Samen zorgen we ervoor dat de assemblage blijft “staan” en kennis behouden blijft. Maar ook dat mensen intern kunnen doorgroeien, bijvoorbeeld tot leraar die andere medewerkers traint. Of tot een functie op de service- of engineeringsafdeling. Op die manier zorgen we er voor dat werknemers blij zijn om hier te werken én te blijven. En kunnen wij als bedrijf ook in de toekomst blijven groeien.

Vaardighedenmatrix 
Lantech heeft elke assemblagelijn ingedeeld in ‘cellen’. In elke cel wordt gewerkt met een vaardighedenmatrix. In die matrix is, op werkplekniveau, het vaardigheidsniveau van de medewerkers in kaart gebracht. Lantech onderscheidt 4 niveaus, met ieder zijn eigen kleur: rood is de kleur voor leerlingen; geel wil zeggen dat de leerling het werk kent maar nog niet op tempo kan werken; blauw is voor de leerling die het werk kent én binnen de tijd werkt; groen betekent dat de medewerker in staat is om anderen te trainen.  

Ook uw werk anders organiseren?

Meer weten?

Ook uw werk anders organiseren?

Wilt u vrijblijvend met ons uw uitdaging of ambitie verkennen, neem dan contact op met onze projectleider Astrid Bijl via andersorganiseren@awvn.nl.

Deel dit artikel via: Deel dit artikel via Whatsapp Deel dit artikel via Twitter Deel dit artikel via Facebook Deel dit artikel via Linkedin Deel dit artikel via Mail
aanmelden