Home / Het nieuwe beoordelen

Het nieuwe beoordelen

Werkgevers willen op een andere manier kijken naar het functioneren van hun medewerkers. Uit onderzoek dat AWVN in de zomer van 2017 onder haar leden hield, blijkt dat ruim de helft van de respondenten het voornemen heeft de P&D-cyclus anders in te richten. Maar waar begin je en hoe pak je zoiets aan? Het nieuwe beoordelen biedt uitkomst.

Wat is er eigenlijk mis met ons huidige beoordelingssysteem?

Tijdens een planningsgesprek aan het begin van het jaar stel je vast wat je het komende jaar van de medewerker verwacht. Een voortgangsgesprek rond de zomer moet duidelijk maken of de werknemer op koers ligt met het uitvoeren van zijn doelen. Tijdens het beoordelingsgesprek aan het eind van het jaar kijk je terug: zijn alle doelen bereikt? Heeft de medewerker gedaan wat hij moest doen? Als dat het geval is, krijgt hij een goede beoordeling, waaraan vaak ook een loonsverhoging is gekoppeld.

Het is een jaarlijks terugkerende cyclus waar zowel leidinggevende als medewerker weinig energie van krijgen. Het levert voor de werknemer stress op dat hij wordt afgerekend op de plannen die hij niet heeft gerealiseerd, dat zijn salaris daarvan afhankelijk is gemaakt. Voor de leidinggevende is het vervelend om één keer per jaar als een soort boeman een ‘goed’- of ‘fout’-stempel op zijn medewerkers te drukken.

Hoe kan het beter?

In onze snel veranderende samenleving is informatie een belangrijke productiefactor geworden en steunt de economie steeds meer op dienstverlening. In die samenleving zijn we wereldburgers en bepalen we zelf bij welke groepen we horen. Op de werkvloer is de baas steeds minder iemand die boven zijn mensen staat en steeds meer iemand die tussen zijn mensen in staat.

De meer egalitaire verhouding tussen werkgever en werknemer vraagt om een andere vorm van beoordelen. Continue feedback, vooral van collega’s met wie de medewerker in kwestie veel samenwerkt, maar ook van klanten die hij bedient, vervangt het jaarlijkse beoordelingsgesprek. De leidinggevende krijgt meer de rol van coach. Hij geeft zijn medewerkers meer verantwoordelijkheid voor hun werk en laat hen zelf ontdekken waar ze goed in zijn en welke talenten ze verder willen ontwikkelen.

Valentijn Verpaalen over de basisprincipes van het nieuwe beoordelen

Het nieuwe beoordelen in een notendop

Feedback vormt de kern van het nieuwe beoordelen, niet een of twee keer per jaar, maar het hele jaar door. Met feedback, niet alleen van leidinggevenden, maar ook van collega’s en klanten, kunnen medewerkers gericht aan de slag met hun eigen functioneren. De leidinggevende stelt zich daarbij op als coach die zich inspant om het beste uit zijn collega’s te halen. Medewerkers die hun talenten kunnen inzetten en eigen initiatieven kunnen ontplooien, ervaren meer werkplezier, zijn meer betrokken en presteren beter. Deze beoordelingsaanpak, gericht op de talentontwikkeling van medewerkers, draagt bij aan hun (duurzame) inzetbaarheid, binnen en buiten de eigen organisatie.

Verleg de focus

  • Van een jaarlijks beoordelingsgesprek, waarin de nadruk ligt op verbeterpunten, naar een continue dialoog over de kwaliteiten en ambities van je medewerkers;
  • Van een sturende leidinggevende die zijn medewerkers doelen oplegt naar een coach die zijn medewerkers in staat stelt hun talenten verder te ontwikkelen;
  • Van een uitvoerende rol van de medewerker naar een rol waarin hij zelf de regie neemt over zijn persoonlijke en professionele ontwikkeling.

Hoe kan AWVN u daarbij helpen?

Er zijn vele wegen die naar het nieuwe beoordelen leiden. Welke weg u inslaat, bepaalt u zelf. AWVN kan u op weg helpen door met u te onderzoeken waar binnen uw bedrijf behoefte aan is. Met behulp van een praatplaat die AWVN voor dit gesprek heeft ontwikkeld, bepalen we samen welke aspecten van het nieuwe beoordelen passen bij uw bedrijfshistorie, – cultuur en bij uw medewerkers. AWVN kan op basis van deze verkenning een plan van aanpak maken, waarin we beschrijven welke stappen nodig zijn om tot een nieuw beoordelingsmodel te komen.

Neem voor meer informatie contact op met één van de betrokken adviseurs.

Het nieuwe beoordelen

Download