Home / ‘Triest, die blauwe vliegtuigen die overal geparkeerd staan’

‘Triest, die blauwe vliegtuigen die overal geparkeerd staan’

Het coronavirus en de maatregelen die worden genomen om verspreiding hiervan te beteugelen, hebben grote invloed op ons dagelijks leven. Niet in de laatste plaats op de plek waar we werken. Begeven we ons doorgaans massaal naar kantoortuin, fabriekshal en flexplek, nu werken we noodgedwongen thuis, aan de keukentafel, op zolder of in de slaapkamer. Hoe ziet dat eruit bij Aart Slagt, HR-directeur bij KLM Royal Dutch Airlines? Vier vragen over de invloed van de coronacrisis op zijn werk(plek).

Beschrijf de werkplek waar u nu tijdelijk werkt.
Ik werk deels vanuit huis, maar ben ook nog regelmatig op kantoor (foto links van dit stuk). Daar werken we als directieteam op ruime fysieke afstand samen. We hebben twee keer per dag directieberaad, aan het begin en einde van de dag. Met het Executive Team van KLM stemmen we drie keer per week via een video-call af. Als we fysiek vergaderen, zoeken we de grootste vergaderzaal in het gebouw op en gaan dan met zijn vijven verspreid in de zaal zitten. Dat maakt het mogelijk om snel te schakelen, met rekenmodellen en flip-overs te werken.

Wat is het belangrijkste effect van de coronacrisis op KLM?
De coronacrisis raakt ons hard. Ruim 90% van onze vloot staat aan de grond. Afgelopen weekend fietste ik een rondje om Schiphol. Het is triest om al die mooie, blauwe vliegtuigen werkelijk overal geparkeerd te zien staan. Met de resterende vliegtuigen proberen we een mini-netwerk in stand te houden. Deels doen we dit om Nederlanders te repatriƫren die naar huis willen, deels om (medische) hulpmiddelen te vervoeren naar Nederland en deels om nog iets van ons bedrijf operationeel te houden (mits dit veilig en verantwoord is).

Hoe gaat KLM hiermee om?
Ons bedrijf is zowel arbeids- als kapitaalintensief. Dit betekent dat een groot deel van onze kosten gewoon doorloopt, nu onze inkomsten grotendeels zijn weggevallen. We zijn dan ook druk bezig met tal van initiatieven om de cash-out zoveel mogelijk te beperken. De NOW-regeling helpt ons hier ten dele bij op het gebied van arbeidskosten. Maar ook allerlei afspraken die we hebben gemaakt met vakbonden helpen daarbij, zoals de uitgestelde betaling van het variabele inkomen en de winstdeling over 2019 en het kunnen inroosteren van vakantiedagen. Daarnaast proberen we op allerlei gebieden zoveel mogelijk kosten te besparen om zo lang mogelijk geld in huis te houden (vlootkeuzes, leveranciers, etc.).

Wat is voor u als HR-directeur nu de grootste uitdaging?
De coronacrisis zal een groot, maar vooral ook langdurig effect hebben op de luchtvaart, en daarmee op KLM. Ook als Nederland straks door het ergste heen is, zal dit op veel plekken in de wereld waar KLM heen vliegt nog niet het geval zijn. Daarnaast staat ‘vliegen’ altijd achteraan in de herstelcurve. Heel veel bedrijven en gezinnen krijgen een enorme dreun door deze crisis en zullen eerst met tal van besparingen moeten herstellen, voordat reizen weer tot de mogelijkheden behoort. Het is enerzijds zuur en anderzijds lastig om dit besef bij iedereen tussen de oren te krijgen. KLM heeft de afgelopen jaren hard gewerkt om weer een gezond bedrijf te worden. Gelukkig zijn we daar succesvol in geweest, maar we worden nu weer fors teruggeworpen. Ik ben ervan overtuigd dat we door deze enorme crisis heen komen met de enorme ‘blauwe mentaliteit’ van onze medewerkers, maar het gaat niet vanzelf!