Cao-info 2021, nummer 12 – 24 juni

Denzel Dumfries: inspiratie voor werknemers én werkgevers

Heel Nederland zat op 13 juni achter de tv toen Denzel Dumfries in de 85ste minuut toch nog de 3-2 tegen Oekraïne scoorde. Hij werd man van de wedstrijd. Op zich niets bijzonders, ware het niet dat Dumfries op z’n achttiende nog bij de amateurs speelde terwijl zijn teamgenoten in Oranje op die leeftijd al in de Champions League speelden. Inmiddels speelt hij bij PSV, maar de grote clubs hebben duidelijk een groot talent gemist in hun scouting. Gelukkig zijn er verschillende routes naar de top van de eredivisie. Mij trof de uitspraak van Dumfries: ‘Ik heb mijn plan, daar ga ik alles aan doen. En niemand gaat mij vertellen dat ik iets niet kan’.
Hoe mooi zou het zijn als alle Nederlandse werkenden zo tegen hun carrière aankijken en er het maximale uit proberen te halen?

Werknemers én werkgevers kunnen leren van voetballers als Dumfries. De huidige generatie voetballers is heel actief met hun gezondheid en loopbaan bezig, niet alleen omdat het moet van de club – maar vooral omdat ze er alles aan doen om zo veel mogelijk uit hun loopbaan te halen. Zo bracht de Volkskrant in beeld dat Stefan de Vrij zelf twaalf verschillende specialisten inhuurt om maximaal te leren en presteren. Het salaris van een topvoetballer helpt daarbij allicht, maar van de houding van Dumfries en De Vrij om hulp en advies op te zoeken kan elke Nederlander leren. De instrumenten zijn beschikbaar voor werknemers (denk aan loopbaanscans, coaching), en veel werknemers hebben genoeg ontwikkelbudget om daarmee aan de slag te gaan.

cao-kijker voor gedetailleerde informatie over de meest recente cao-akkoorden

De les voor werkgevers van een voetballer als Dumfries is dat toptalent soms later ontluikt en niet altijd het geijkte opleidings- en carrièrepad doorloopt. Door met een open blik naar kandidaten te kijken, kun je als werkgever makkelijker schaarse (toekomstige) toppers binnenhalen. Qua werving en selectie hebben veel werkgevers gelukkig al grote stappen gemaakt. Maar de focus van voetbalclubs op continue data-gedreven scouting kan werkgevers zeker helpen in deze krappe arbeidsmarkt. Data (en objectieve selectie) kan de rol van vooroordelen immers verkleinen en zo interessante nieuwe kandidaten naar voren brengen. Dat is niet alleen nuttig bij de instroom, maar ook bij het identificeren van interne kandidaten die klaar zijn voor de stap omhoog.

Maar de belangrijkste les van Dumfries is wellicht toch de simpelste: succes begint met (werk)plezier. Als we daar toch eens een magisch recept voor zouden hebben…

Koen van Schie-Akdag | K.schie@awvn.nl

Verder lezen?

Log in of maak een tijdelijk account aan

0 reacties