Cao-info 2020, nummer 20 – 5 november

Nieuwsjunkie

In deze editie:
cao-seizoen actuele ontwikkelingen recent akkoord Transavia Ground recent akkoord DB Cargo recent akkoord A. Vogel cao-seizoen 2021 achtergrond Sectoroverzicht grotere cao’s handel achtergrond cao-proces AWVN-cursus Leergang arbeidsvoorwaarden (voorjaar 2021)

Het zijn gouden tijden voor nieuwsjunkies. Er gebeurt zoveel op dit moment om ons heen. De onderwerpen liggen als het ware voor het oprapen.

Tweede coronagolf en strengere lockdown-maatregelen. Amerikaanse presidentsverkiezingen met een Trumpiaanse afloop. De warmste 2 november ooit gemeten. Haperende Brexit-onderhandelingen. De Grímsvötn (u weet wel, die IJslandse vulkaan die in 2011 voor een ernstige zesdaagse verstoring van het vliegverkeer in Europa zorgde) die op uitbarsten staat. KLM-piloten die niet direct aan de eisen van het kabinet willen voldoen om KLM de noodzakelijke miljardenlening te laten krijgen. Sneller dan ooit ontdooiende permafrost waardoor eeuwenoude opgeslagen broeikasgassen vrijkomen en zich verspreiden in de atmosfeer – en zo het broeikaseffect en daarmee de mondiale opwarming versterken. Opschuivende lockdowntermijnen (in Italië zelfs tot na Pasen 2021). Het is moeilijk om te kiezen voor één onderwerp, omdat ze stuk voor stuk aandacht verdienen.

Misschien ben ik niet de enige die er een dagtaak aan heeft om al dit uitzonderlijke nieuws te kunnen blijven volgen. Misschien zijn veel cao-onderhandelaars ook besmet met dit nieuwsvirus en worden er daarom zo weinig cao’s in 2020 afgesloten. De verslaving in elk van deze nieuwsberichten zit hem in het onvoorspelbare karakter. Tegenwoordig is iedereen een expert en hebben experts uit een andere bubbel per definitie ongelijk. Zelf waag ik me niet meer aan voorspellingen. Begin dit jaar voorspelde ik nog dat 2020 een feestjaar zou worden en afgelopen zomer voorzag ik nog een inhaalrace aan cao-akkoorden dit najaar.

Nee, het voorspellen kan ik beter aan anderen overlaten. Bijvoorbeeld aan de kunstenaar en architect Maarten Struijs, die in 2002 bij het eindpunt van een metrolijn in Spijkenisse het kunstwerk Saved by a Whale’s tail liet plaatsen. Als bijna 20 jaar later een metro ’s nachts door het stootblok schiet en tien meter boven de grond bungelt, zien de experts in mijn bubbel hun diepe overtuiging bevestigd: kunst beschermt en ontwikkelt.

En ik voorspel u: als walvisstaarten een metro kunnen redden, dan kunnen wij – cao-onderhandelaars – met zwaluwstaarten werknemers en werkgevers beschermen en ontwikkelen.

Laurens Harteveld | L.Harteveld@awvn.nl | @Twitter

Verder lezen?

Log in of maak een tijdelijk account aan

0 reacties