Home / Cao-info 2019, nummer 13 – 12 september

Cao-info 2019, nummer 13 – 12 september

Klare taal

Ik beken: ik ben een Twitter-junkie. Zeker tien keer per dag kijk ik of de ‘tweeps’ iets te melden hebben. Ik houd mezelf voor dat ik Twitter puur professioneel gebruik. Het nieuws uit polder en politiek moet ik toch volgen? Maar stiekem geniet ik het meest van de berichtjes die geen ander doel dienen dan een glimlach oproepen of prettige ergernis aanwakkeren. Eén van mijn favoriete accounts in deze categorie is die van Japke-d. Bouma. Zij is columnist voor NRC en voert een strijd tegen vaagtaal en kantoorjargon. Misschien is het een vorm van zelfkastijding, want regelmatig krijgt de Haagse kantoorkolonie ervan langs.

Zo retweette ze laatst: ‘Er is een werkgroep gestart om aan dit onderwerp meer handen en voeten te geven. De wens is binnen de organisatie over dit thema proactief met elkaar het gesprek aan te gaan om zo hieraan te blijven werken’. Mijn scrollvinger bleef hangen, want dit was wel héél herkenbaar. Zoals u weet scant en analyseert het beleidsteam van AWVN dagelijks cao’s en cao-akkoorden op nieuwe afspraken. Zeker mijn collega Brigitta leest meer cao-bepalingen dan goed is voor een mens. Zij kan u vertellen: de kans dat u deze zinnen of varianten daarop in een akkoord tegenkomt, is net zo groot als de kans dat ik de komende uren mijn Twitter-app ga openen. Een populaire passage dus, maar wat staat hier nu eigenlijk? Kan het niet duidelijker?

Nu kunt u denken: ach, het is maar taal, het gaat om de intentie en uitvoering van zo’n afspraak. Toch wil ik één reden noemen waarom begrijpelijke taal belangrijk is. Deze week is het de week van de Alfabetisering. Daarmee vraagt de Stichting Lezen en Schrijven aandacht voor de groep Nederlanders die moeite heeft met lezen en schrijven. In Nederland gaat het om één op de zes volwassenen. Grote kans dat in uw organisatie mensen werken die moeite hebben met taal.

Een cao heeft onder meer tot doel om voor medewerkers helder te maken wat de geldende arbeidsvoorwaarden zijn. Hoe kunnen we verwachten dat zij begrijpen wat hun rechten en plichten zijn als de tekst onleesbaar is of op meerdere manieren uitgelegd kan worden? Als cao-veteranen afspraken al niet goed begrijpen, dan medewerkers met laaggeletterdheid zeker niet. Gevolg: met vage zinnen vergroten we de afstand van medewerkers tot de cao.

In deze editie
cao-seizoen actuele ontwikkelingen overzicht relevante sociaaleconomische en cao-ontwikkelingen afgelopen periode
achtergrond sectoroverzicht 2019: grotere cao’s in de financiële sector
cao-seizoen hoofdpunten recente akkoorden
Metaal & TechniekABN AMROHEMAKantoorvakhandel

Gelukkig hebben wij bij AWVN collega’s die uitstekend in staat zijn om cao-afspraken begrijpelijker op te schrijven. Cao-apps kunnen eveneens helpen, omdat een functionaliteit van een app is dat bij moeilijke woorden direct een uitleg verschijnt. Ook kun je een voorleesfunctie toevoegen. Ideaal voor als lezen niet je sterkste kant is.
Ik zie een bijkomend voordeel: als je dan toch die telefoon pakt om Twitter te checken, ben je maar een vingerkootje verwijderd van de cao-app. Dat is écht puur professioneel.

Anne Megens
A.Megens@awvn.nl
@Twitter

Afgeschermd; alleen toegankelijk voor geregistreerde gebruikers

Heeft u al een account? Log in via inloggen rechtsboven op deze pagina.
Heeft u geen account? U kunt hieronder een account aanvragen; u krijgt dan voorlopig toegang tot deze site.
Alle velden met een * zijn verplicht.

0 reacties