Home / Cao-info 2018, nummer 5 -15 maart

Cao-info 2018, nummer 5 -15 maart

This is a man’s world(?)

Soms zijn er van die weken waarin werelden met elkaar in botsing komen. Niet in directe zin, maar door toeval. Gebeurtenissen die parallel plaatsvinden en daarmee een contrast scheppen, zo scherp, dat het pijn doet aan de ogen. Die pijn heeft een functie; we kunnen het probleem daardoor niet langer ontkennen.

Zo was het vorige week internationale vrouwendag. Geen beter moment om de Nederlandse minister Sigrid Kaag de vergadering van de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties te zien openen. De Russische delegatie, gevuld met nors kijkende mannen, schoof onrustig op de stoel. Een krachtig statement ter promotie van nieuwe tijden die zich, zij het vaak nog veel te mondjesmaat, aankondigen.

Tegelijkertijd zagen we ook andere bewegingen. Bedrijven die in maatschappelijk zwaar weer terecht kwamen. De echo van Kaags woorden waren nog niet weggestorven of vertrekkend Schiphol-topman Nijhuis gooide olie op het vuur, met de uitspraak dat zijn opvolger een man moest zijn. Reacties waren niet mals. Uiteindelijk bood hij excuses aan voor het gezegde.

In deze editie:

cao-seizoen actuele ontwikkelingen Overzicht relevante sociaaleconomische en cao-ontwikkelingen afgelopen periode
achtergrond nieuwe CPB-ramingen 2018 en 2019 Welke ontwikkelingen voorziet het CPB voor de komende jaren?
cao-seizoenHoofdpunten recente akkoorden
SportverenigingenLamb Weston/Meijer

Een variatie op dit thema was de situatie bij ING, waar de voorgenomen loonsverhoging van topman Hamers leidde tot grote (politieke) verontwaardiging. Zowel vanuit de Kamer als het kabinet volgden oproepen aan de bank om haar koers te wijzigen zich in hoog tempo op. Verweer dat de financiële instelling zélf over het beloningsbeleid gaat, haalde niets meer uit. Ook hier haalde men bakzeil.

Beide situaties laten zien dat we in een ander maatschappelijk tijdperk terecht zijn gekomen, wat betrokkenen in deze gevallen hebben onderschat.
Jongere generaties stellen andere eisen aan organisaties en verhouden zich tot hen, niet meer alleen als consument, maar ook als burger, kiezer, man en vrouw. Vertrouwen wordt daarom een steeds waardevollere valuta. En bedrijven kunnen daar alleen in handelen wanneer ze investeren in hun maatschappelijke positie. Dat betekent naast oog voor de aandeelhouder ook werken aan de toegevoegde waarde voor andere stakeholders. AWVN bepleitte dit eerder in haar magazine Winst! Ondernemen tussen markt en mensen.

Organisaties die de maatschappelijke verbinding in hun strategie opnemen surfen mee op deze nieuwe maatschappelijke golven. Wie dat weigert kiest de rol van golfbreker. Een stuk minder comfortabel.
Hendrik Noten (twitter: @HendrikNoten)

Afgeschermd; alleen toegankelijk voor geregistreerde gebruikers

Heeft u al een account? Log in via inloggen rechtsboven op deze pagina.
Heeft u geen account? U kunt hieronder een account aanvragen; u krijgt dan voorlopig toegang tot deze site.
Alle velden met een * zijn verplicht.