13 november 2020

Thuiswerken: tijd voor andere vergoedingen

Werkgevers verwachten dat ook na de coronacrisis medewerkers meerdere dagen per week zullen thuiswerken. Dit betekent dat aanpassing nodig is van de huidige vergoedingsregelingen voor woon-werkverkeer én dat thuiswerkvergoedingen belastingvrij moeten worden.

Dat stelt AWVN op basis van haar ledenenquête We blijven thuiswerken – met andere vergoedingen. De werkgeversvereniging adviseert werkgevers die reiskosten en/of thuiswerkkosten willen vergoeden om een ‘waarjewerkt-budget in te voeren. Uit zo’n per werknemer vast te stellen potje kan de werkgever de betreffende vergoedingen betalen al naar gelang de gemaakte kosten en het aantal gereisde kilometers.

De thuiswerkenquête in één oogopslag

De AWVN-enquête We blijven thuiswerken – met andere vergoedingen werd eind oktober en begin november 2020 gehouden. Aan het ledenonderzoek namen bijna 400 werkgevers deel. Zij vormen een goede afspiegeling van het Nederlandse bedrijfsleven met de kanttekening dat grote (1000+) bedrijven enigszins oververtegenwoordigd zijn.

AWVN is de belangrijkste ­adviseur van Nederlandse werkgevers rond arbeidsvoorwaarden (cao’s en arbeidsvoorwaardenregelingen). Daarnaast adviseert AWVN haar leden over allerlei onderwerpen die te maken hebben met werkgeverschap zoals duurzame inzetbaarheid, arbeidsrecht en functiewaardering.

Jannes van der Velde, tel. 06 109 133 07, j.velde@awvn.nl