AWVN: 'FNV-fusie nieuwe impuls voor overlegmodel'

26-11-2014

'De aanstaande fusie van de belangrijkste FNV-bonden kan een belangrijke nieuwe impuls aan het Nederlandse overlegmodel geven.'

Dat stelt werkgeversvereniging AWVN in een reactie op de uitkomst van het fusiecongres van FNV Bondgenoten, vandaag in Bussum.

AWVN stelt blij te zijn met de fusie en hoopt dat de nieuwe, ongedeelde FNV een progressieve koers durft te varen. 'Er liggen veel structurele problemen op een oplossing te wachten, bijvoorbeeld rond arbeidsmarkt, flexwerk, sociale zekerheid en opleiding van de beroepsbevolking. Een optimistische en vooruitdenkende FNV is een onmisbare gesprekspartner om vooruit te komen.'

Volgens AWVN is het goed en hard nodig dat de FNV nu weer voldoende aandacht kan richten op het arbeidsvoorwaardenoverleg. 'Het aanpassen van verouderde cao's aan de uitdagingen van de komende jaren is hard nodig.' De werkgeversvereniging verwacht dat de FNV 'een geduchte gesprekspartner zal blijven in het cao-overleg, maar hopelijk wel een constructief denkende.'